Nota Cinta

Thursday, February 28, 2002

Omar pecat Saad Abi Waqaz(Wali Allah/Pemanah Tepat Muslim/10 sahabat dijamin syurga)

Gambar Hiasan
Muqaddimah kuliah ust Shamsuri bahrulmazi14 bab Silaturahim 28/2/02

Sahih Ridhayus Saleh dari Jabir bin SamuraRA, Saidina Omar Al-Khattab selaku khalifah pada ketika itu memecat Gavenor Khufah-Saad Abi Waqas kerana dituduh solat tidak betul oleh penduduk Khufah. Sadina Omar mencadangkan Saad dan beberapa sahabat lain selidik dari mana datang berita tersebut. Hampir semua masjid memuji gavenor yang dipecat kecuali sebuah masjid dimana seorang jemaah Usamah bin Qatadah menerangkan Saad Abi Waqas adalah gavenor tak guna, suruh orang berperang sedangkan dia tak pergi malah dia tak berlaku adil dalam harta rampasan perang.

SAAD ABI WAQAS berkata Demi Allah aku memohon pada Allah supaya ditimpakan musibah kepada orang yang menuduh aku. Akhirnya Usamah dijumpai gila di jalanan. Dari Imam AnNawawi, Saad Abi Waqas yang difitnah rakyatnya sendiri ini adalah Wali Allah.

Muqaddimah Nurul Ihsan 5/4/10 Sahih Muslim Aisyah Radiallahu Anha. NabiSAW solat jenazah Suhail bin Baidha RA di Masjid. Saad Abi Wakaf ketika wafat dikafankan dari jubah yang dipakainya ketika Perang Badar. Saad Abi Waqaz merupakan satu-satunya sahabat yang disolatkan di Masjid oleh para isteri NabiSAW diketuai Aisyah Radiallahu Anha.

No comments:

Post a Comment