Nota Cinta

Monday, February 11, 2002

Kenali pemerintah baik dan jahat

kuliah pengajian syarahan Ustaz Shamsuri bahrulmazi 14 bab fitnah 11Feb2002
Sahih AtTirmizi dari AbuHurairahRA kutbah NabiSAW. Pemerintah yang baik ialah tidak melakukan yang dia suka tetapi melakukan yang Allah suka. Pemerintah yang baik juga menjaga kebajikan dan tidak menzalimi rakyatnya. Manakala pemerintah yang jahat ialah makan rasuah atau melindungi ahli keluarga, orang bawahan dan kawannya yang rasuah. 
Mendoakan pemimpin diberi hidayah Allah

Maksud Hadis ialah kita di bawah Kita komplen memang sedap sebab tak duduk tempat pemerintah. Sekiranya kita jadi pemerintah kita bebas guna peluang dengan 10 kali ganda lebih teruk makan rasuah barulah kita tahu kita lagi jahat.

Dari Omar Al-KhattabRA sabda NabiSAW Sebaik-baik pemerintah itu ialah berdoa akan kesejahteraan rakyatnya dan mengasihi rakyatnya. Rakyatnya pula sentiasa mendoakan kesejahteraannya dan mengasihinya secara sukarela. Sejahat-jahat pemerintah itu ialah menindas rakyatnya dan disumpah seranah rakyatnya akan pemerintahan tersebut. 

Dari Ummu SalamahRA sabda NabiSAW sekiranya pemerintah atau ulama itu tidak baik maka tegur menasihatinya. Sekiranya teguran itu membawa kepada kematian maka syahid ganjarannya. Cegah mungkar bermula dengan tangan kemudian atau teguran menasihat dan akhir sekali atau dengan hati yang tidak redha.  
Islam melarang keras menjatuhkan pemerintah secara kekerasan selama mana pemerintah tersebut solat 5 waktu. Hadis ini Hassan Lagi Sahih At Tarmizi disokong Sahih Muslim Syarah Hadis AnNawawi bab Islam meWajibkan Ketaatan Pemimpin. 

No comments:

Post a Comment