Nota Cinta

Thursday, December 27, 2012

Musa & Isa AlaihisSalam

KULIAH TAFSIR NURUL IHSAN ANNISA 148 UST SHAMSURI
Nabi Musa berpesan pada Nabi Harun supaya melihat akan umatnya kerana baginda hendak bermunajat pada Allah. Sekembalinya Nabi Musa AS, baginda memarahi adiknya Nabi Harun dan umatnya kerana umatnya tidak mahu mendengar nasihat Nabi Harun malah menyembah sebuah patung lembu yang diperbuat dari emas.

ALLAH MENGANGKAT BUKIT TURSINA SEPERTI LANGIT YANG MENAUNGI ALAM KEPADA KAUM YAHUDI SAMBIL BERFIRMAN BERPEGANG TEGUHLAH TAURAT MENYURUH YAHUDI BERIMAN. MASUK DAN SUJUD DALAM BAITULMAQDIS SEBAGAI TANDA HORMAT. Kaum Yahudi akur tetapi setelah Allah kembali meletakkan bukit Tursina di tempatnya, Yahudi masih kembali kepada kedegilan asal dan tidak beriman. Akibat kaum Nabi Musa ini meminta yang bukan-bukan maka ALLAH MENGHANTAR HALILINTAR MEMUSNAHKAN MEREKA. Sahih Bukhari sabda NabiSAW Di hari kiamat, semua manusia termasuk aku dipengsankan dan Allah menjadikan aku orang pertama sedar dari pengsan tetapi ketika aku sedar aku nampak Musa telah berpegang di tepi Arashy Allah. Aku tidak pasti adakah Musa dikecualikan oleh Allah dari pengsan atau Musa bangun lebih awal dariku. Maka janganlah perlekehkan keistimewaan Musa itu berbanding diriku. Bahrulmazi bab15 Fitnah 3-3-09 & 

https://www.youtube.com/watch?v=ss35nqYNu_g 

Riwayat Ibnu Qasim, Raja Damascus yang menyembah bintang dihasuti Gavenor BaitulMaqdis untuk menangkap Nabi Isa dan ibunya Mariam supaya menyalib Nabi Isa AS.  Pada masa yang sama hanya seorang budak lelaki yang sanggup dirupakan Allah mukanya seperti Isa AS kerana kebanyakan pengikutnya tidak sanggup untuk disalib. KEMUDIAN ATAP RUMAH TERBUKA DAN NABI ISA AS DIANGKAT KE LANGIT BERSAMA ROH DAN JASADNYA. Budak lelaki yang diserupakan Allah seperti Nabi Isa AS tersebut akhirnya disalib.

No comments:

Post a Comment