Nota Cinta

Friday, December 14, 2012

Ditegah usik rambut ketika sujud

kuliah ust shamsuri bahrulmazi2 tegah bilal makan gaji. Sahih bukhari dari Ibnu Abbas sabda NabiSAW jangan sibukkan diri dengan menyelak rambut remos dan mengusik pakaian ketika hendak sujud dalam solat.

Kitab Hadis Sahih terdiri dari Sahih Bukhari, Sahih Muslim, Ibnu Majah, Abu Daud, AnNasa'e', Sunan AtTirmizi, Musnad Imam Ahmad, Sunan Addarimi, Muwattaq Imam Malek, Sahih Ibnu Jarad, Sahih Ibnu Hibbal, Sahih Ibnu Saqal, Saheh Ibnu Huzaimah, Al-HakimAl-Mustadraq, Al BaihaqiSunan AlQubra, Al-MusnabAbu Ya'la, AdTabrani, Ibnu AbidnunYa, Abu Naim dan banyak lagi.

Hadis Sahih Ibnu Huzaifah dari Umarah ibn RadiyahRA dari AisyahRA keadaan sujud solat NabiSAW dalam keadaan hujung kawasan tapak kaki rapat ke lantai mengadap kiblat disamping kedua-dua tapak kaki dirapatkan antara satu sama lain. Dari Sahih Muslim ketika NabiSAW rukuk dan sujud, baginda SAW pernah membaca "Subbuhun Kuddusun RabbulMala ikatiwarruh" (bacaan yang diteriak kita ketika dalam Masjid bulan Ramadhan) 

JANGAN CEPAT MENGHUKUM TIDAK BETUL SEKIRANYA TIDAK RUJUK HADIS TERLEBIH DAHULU

Sabda NabiSAW pada AisyahRA "aku juga manusia, tetapi aku sentiasa memohon pada Allah supaya memeliharaku dari gangguan syaitan"


No comments:

Post a Comment