Nota Cinta

Saturday, December 8, 2012

DIALOG AZAB KUBUR

HadisSahih persetujuan semua ulama Hadis – Riwayat Ibnu Majah. Muqaddimah UstShamsuri Tafsir Qur’an jilid 2 Nurul Ihsan
Sabda RasulullahSAW -Tanya Malaikat di dalam kubur“Kamu percaya Nabi Muhammad itu utusan Allah? Al-Quran itu dari Allah? Kamu pernah melihat Allah? Kata permuda beramal solleh “Tiada manusia layak melihat Allah”. Dibuka dinding hijab pandangan manusia dan ditunjukkan neraka Allah kepadanya yang api neraka itu sabung menyabung.
Itulah tempat kau jika kau tidak Islam atau tidak beriman pada Allah. Kemudian dibuka hijab ditunjukkan syurga keindahan lalu seru malaikat “Inilah tempat kau di atas keyakinan kau pada Allah tatkala nyawamu dicabut”
Apabila seseorang itu tidak teringin untuk ke masjid atau belajar majlis ilmu agama. Dibangkitkan dalam kubur dalam ketakutan mencengkam dirinya setelah berjalan pulang ahli keluarga shabat handai dari kuburnya. Tanya malaikat “Bagaimana keadaan kau ketika mati sebentar tadi”. Matinya dalam keadaan kufur makan duit haram atau di tempat maksiat atau mabuk.  Jawabnya aku tak tahu yang aku tahu ada duit baru boleh hidup. Maka ditunjukkan syurga lalu menyeru kepada manusia kafir atau kufur tersebut, syurga itu ialah masjid, amal baik, silaturahim dan ilmu yang kamu tidak suka buat. Kemudian dibuka neraka lalu malaikat menyeru Itulah tempat kamu di atas keraguan hidup kamu di dunia dahulu. 

No comments:

Post a Comment