Nota Cinta

Sunday, December 30, 2012

Amar bin Yasir ra Kutbah Jumaat

Muqaddimah NurulIhsan tafsir AL-Jumuah ayat 5 Ust Shamsuri

SahihMuslim kata JabirAbdillahRA gaya NabiSAW ketika berkhutbah solat Jumaat, suaranya cukup tinggi dan kuat, marahnya bersangatan, matanya merah sambil menegaskan rekaan ibadah itu bid’ah dan sesat.

Terdapat kutbah kita pada hari ini, pegang tongkat pun tak larat. Baca kutbah macam bunyi meleret baca surat khabar. Orang yang tidak tidur pun tak faham, yang tidur lagi tak tahu apa dari awal. SALAH KHATIB ITU BERKHUTBAH MAKA DIA AKAN MENJAWAB DI HADAPAN ALLAH. KALAU TAK RETI KUTBAH, BAGI ORANG LAIN YANG RETI. 

Sahih Muslim dari Wasil bin Hayyan RA, Amar bin YasirRA yang ibunya Sumayyah dan bapanya Yasir yang mati diseksa kejam ketika mempertahankan Islam. Kehebatan Khutbah Amar ini ringkas dan padat sehingga isi kutbahnya melekat di hati. Jemaah solat Jumaat tidak akan melepaskan peluang untuk mendengar kutbahnya setiap hari Jumaat sehingga ada di antara mereka mahukan Amar memanjangkan lagi kutbahnya.  

Sahih Muslim dari AmarRA sabda NabiSAW sesiapa yang menjadi khatib, kutbah ringkas padat itu tuntutan Islam.

Kubur SAAD BIN ABI WAQAS RA  (10 sahabat dijamin syurga tanpa dihisab- Pemanah tepat pasukan Islam) bukan terletak di Negara China tetapi di Madinah berdasarkan Hadis Sahih dari A'isyah r anha. 

No comments:

Post a Comment