Nota Cinta

Saturday, September 29, 2012

SALAH FAHAM MASYARAKAT HUKUM KENDURI ARWAH


Kuliah Ust Shamsuri Bahrulmazi Ms128 bab Mati 
Tanggungjawab jiran sesama Islam ditimpa musibah kematian ahli keluarga Disuruh syarak rujukan Imam Syafi’e dan Hadis Hasan Lagi Sahih Imam AtTirmizi dari Abdillah ibn Ja’afarRA ketika kematian syahid  Jaafar sepupu Saidina Ali dan NabiSAW.
NabiSAW menyuruh jiran-jiran tetangga memasak hidang dan bersungguh memujuk ahli keluarga si mati supaya makan dan jangan biarkan mereka melayani diri mereka sendiri sehari semalam. Dan jangan sesekali menyuruh memasak atau menyusahkan keluarga si mati membuat kenduri arwah atau menjamu tetamu yang hadir. Tidak diwajibkan membaca Al-Quran sebelah mayat tetapi kalau hendak membaca, bacalah kepada yang masih hidup bukan yang telah mati.
Al-Quran surah Al-Hasy-r ayat 10 Hanya disuruh sedekah berdoa kepada orang mati. Tafsiran Ayat 10 surah AnNisaa membuat kenduri makan dengan Memakan Sebahagian sedekah harta anak yatim atau walaupun dibenarkan anak yatim yang belum baligh, Apa yang dimakan itu adalah ketulan api neraka dan mereka itu akan dihumban ke Neraka Sair. Kita tidak pasti samada si mati ada anak isteri lain selain keluarga si mati yang diziarah. 

No comments:

Post a Comment