Nota Cinta

Tuesday, September 4, 2012

ISTERI SOLEHAH DuniaSementara & Mencari REDHA ALLAH

Muhimmah bab Wanita & Keutamaan Taat, bab Wanita & Kehormatan Diri & bab Kepujian, Larangan & Kecelaan.  Menurut Hukum Agama Islam 
Sabda NabiSAW Mana2 perempuan yang diredhai suaminya, suaminya tidak memarahinya akan didoakan keampunannya oleh sekalian makhluk Allah termasuk malaikat, haiwan dan tumbuh-tumbuhan.  Mana2 perempuan yang bermuka masam, derhaka pada suaminya, tiada izin suami, melawan suami, perempuan itu akan sentiasa dalam kemurkaan Allah dan dilaknat malaikat sehingga tiba redha suaminya.

Hadis Daripada Saidatina A'isyahRA kepada para isteri muslimin dan dari Haqeem, Sabda NabiSAW menjawab pertanyaan seorang wanita terhadap tanggungjawab isteri:- 

Menyapu debu dari kaki suami semata-mata mencari redha suami. Sekiranya si isteri menjilat nanah yang mengalir dari dua lubang hidungnya sehingga ke tumit sekalipun, belum tentu tertunai hak suami dan Sekiranya Islam membenarkan manusia sujud pada manusia, Aku menyuruh isteri sujud pada suami apabila masuk suami di depan pintu.

Hadis Sahih Riwayat Imam Muslim Al-Bukhari - Isteri yang menimbulkan kemarahan suaminya dengan menolak hajat suaminya. Selagi itulah amalan kebaikan dan solatnya tidak diterima Allah sepanjang ketidakredhaan suaminya.

No comments:

Post a Comment