Nota Cinta

Wednesday, September 5, 2012

Adab Menghormati Org Tua & Belaian Kaseh Anak

Muslimin dan Muslimat yang dirahmati Allah SWT.
Kuliah Ust Shamsuri BahrulMazi BAB Belas kasihan anak-anak
Hadis Abu Isa AtTirmizi dari Abdullah Ibn Auf, AbuHurairah, Ibnu Abbas, AbuUmmamah, AnasBinMalekRA Sabda NabiSAW

Islam dari segi syarak menuntut Orang Tua sayang Org Muda dan Org Muda dituntut menghormati Org Tua.

Terjadi suatu kisah seorang anak perempuan yang murtad lari dari keluarganya kerana bapanya tidak sayangkan anak masih terus memukul walaupun usianya 21 tahun. Kepincangan ini bermula dari RumahTangga.

Ramai masyarakat kini sibuk mencari wang, rebut jawatan fitnah sana sini sehingga  akhirnya keluarganya difitnah padahal apa yang dicarinya bukan bahagia yang dimaksudkan Islam tetapi sebaliknya kemusnahan kepincangan keluarga. Apabila ibubapa tidak dihormati dan disegani Ia bukanlah bahagia yang diiktiraf Islam sebaliknya Islam mengatakan itu Tidak Bahagia.
Amalan Budaya sentiasa memberi Salam dengan sebutan yang betul disusuli dengan bersalaman merupakan permulaan bagi bermulanya didikan dari rumah. Bercakap dengan anak ialah dengan Menyukakan hatinya dalam bentuk nasihat yang menyebabkan anak tersebut segan dengan kita.

Ibu bapa yang dayus dengan agama ialah belas kasihan anak yang tidak bertempat malah merosakkan mereka. Sebagai contoh “takperlulah kejut dia solat subuh kesihan dia study sampai pagi.” Kaedah ini menempah anak dan ibu bapa tersebut ke Neraka.

Ibu bapa yang sepatutnya ialah ketika menghantar anak ke sekolah setiap hari berpesan dengan lemah lembut penuh keinsafan dari hati yang bersih dan ikhlas “Usaha belajar setakat yang mampu tapi Ayah nak abang jadi anak yang soleh” Ia akan memberi kesan yang mendalam pada jiwa kanak-kanak. Di bumi perantauan mana sekalipun, sekiranya ingin membuat dosa secara tidak langsung akan Nampak wajah Ayahnya.

Pesan Luqman Al-Hakim pada anaknya, Ayah pesan jangan sesekali kamu syirik pada Allah kerana Sesungguhnya syirik satu kezaliman besar sambil mengusap kepala anaknya.

Dari Imam Al-Ghazali Sabda NabiSAW Jgnlah bangkang atau mencelah cakap orang tua, walaupun salah sekalipun sebaiknya diam melainkan dengan izin orang tua untuk bercakap membetulkan kesilapannya setelah org tua habis bercakap.

Pesan NabiSAW pada sahabat. Sekiranya dia bapa kamu, jgn kamu berjalan mendahuluinya, jgn duduk selagi dia tidak dpt tempat duduk dan Jgn kamu jadi punca org maki bapa kamu.

No comments:

Post a Comment