Nota Cinta

Tuesday, July 6, 2010

Melihat Allah

Bahrulmazi jilid15 Ustaz Shamsuri 6-7-10. Riwayat AtTirmizi dari Tabi'en Omar bin Sabit Al Ansari dari ramai sahabat yang mengikuti khutbah RasulullahSAW, sabda Nabi SAW "selagi mana manusia hidup di atas dunia, dia tidak akan berjumpa Allah." Sahih Muslim dari Aisyah Radiallahu Anha, barang siapa menyangka NabiSAW pernah melihat Allah maka dia pendusta yang berbohong besar. Nabi Musa Alaihis Salam pernah meminta Allah supaya Allah menjelma menampilkan diriNya tetapi Allah hanya sekadar mentajali NurNya ke sebuah bukit. Hancur berkecai bukit tersebut sehingga menyebabkan Nabi Musa pengsan. Apabila sedar dari pengsan Nabi Musa pun bertaubat untuk tidak mengulanginya. Hanya manusia yang benar-benar beriman akan pertama kali berjumpa Allah ketika di padang mahsyar dan ketika ahli syurga masuk syurga seperti disebut Al-Quran.


Bahrulmazi jilid 18 syarah ust Shamsuri kuliah tarikh 03-08-04 Perbahasan panjang berkenaan melihat Allah. Allah hu a’lam.
Kitab Ruqyatul Bari tulisan Addarul Qutni merupakan seorang ulamak muda yang mengemukakan nas-nas melihat Allah. Ulama Hadis muda ini dipandang rendah oleh ulama tua sebagai fitrah masyarakat. Kitab Al-Ilal menceritakan kupasan hadis Sahih, hadis Hasan dan hadis Daif membuka mata para ulama sehingga ulama terkenal  Az Zahali pada zaman itu mengumumkan Addarul Qutni adalah ulama yang sebenar. Kesimpulannya, Sahih Muslim dari Abu Hurairah ra dan Atoq bin Yazid ra sabda Nabi saw. Hari akhirat kamu akan melihat Allah sepertimana ibarat semua manusia dapat melihat bulan dan matahari di dunia ini. 

No comments:

Post a Comment