Nota Cinta

Wednesday, April 13, 2016

KENANG BUDI SIAPA SAJA & UMRAH HAJI (TAMATTUQ)

Ustaz Shamsuri - BM 21 Bab Mina Dan Hari Bermalam Orang-Orang Haji Di Situ,Masjid Abdullah Fahim 13.4.2016

Sahih Muslim dari Abi hurairah ra. Seorang tawanan perang bernama Sumamah merupakan ketua kaum Najad. Dia yang diikat di salah satu tiang masjid, setiap hari ditanyakan kabar oleh Nabi s.a.w yang lalu di situ tetapi Sumamah membalasnya dengan sombong. Selepas 3 hari diikat akhirnya Sumamah dilepaskan begitu saja sehingga para sahabat terkejut. Sumamah yang dilepaskan kembali berjumpa Rasulullah s.a.w. untuk memeluk Islam.

Sahih Bukhari dari Jubair b Mut'in. Ketika Rasulullah s.a.w. melakukan tawaf di Mekah, Mut'in b Ali walaupun bukan Islam memberi perlindungan kepada Nabi s.a.w. Sabda Nabi s.a.w. ketika berbincang tindakan terhadap tawanan perang Badar. "sekiranya Mut'in b Ali masih hidup sehingga hari ni dan beliau meminta aku bebaskan tawanan perang ini maka aku akan bebaskan mereka"

Bahrulmazi jilid 21 ms68 Bermalam di Muzdalifah dan Wukuf di Padang Arafah

Sahih AtTurmuzi dari Yazid b Al Aswad ra. Selepas solat subuh di masjid kais, Nabi s.a.w. mengalih kepada makmum sabda Nabi s.a.w. Walaupun telah solat dirumah, solat lagi sekali sekiranya jemaah sedang melakukan solat kerana 1 pemarkahan solat sunat dari Allah amat berharga di akhirat.

Wajib Haji,sekurang-kurangnya 2 malam di Mina hari tashriq.

Dari Arafah ke Muzdalifah kemudian sampai sebelum Subuh di Mina. Selepas waktu Dhuha, melontar di Jamratul Aqobah, kemudian cukur, selepas itu tahalul awal, kemudian ke tempat sembelihan kurban untuk bayar dam haji Tamattuq dengan seekor kambing dan korban lagi seekor kambing kemudian balik ke khemah untuk menunggu waktu maghrib untuk bermulanya bermalam di Mina.

Nafar Awal ialah malam kedua balik ke Mekah manakala Nafar Sani ialah malam ketiga balik ke Mekah.
interior ka'baa

HR AtTurmuzi, Sabda Nabi s.a.w. hari Mina itu 3 hari tetapi sekiranya siapa yang hendak balik awal maka dibenarkan balik pada hari kedua. Tidak dibenarkan Nafar Awal sekiranya masuk waktu maghrib, kemudian melontar 3 jamratul selepas waktu Zohor 11,12 dan 13.

Hasan Sahih AtTurmuzi sabda Nabi s.a.w. Wukuf di padang Arafah sebelum terbit fajar hari raya maka dapat haji pada hari itu.

Haji Tamattuq
Dari Madinah di bir Ali, niat umrah dan berihram kerana Allah ketika atas kapal terbang. Masuk mekah sampai dan tawaf & Sa'e umrah. kemudian Tahalul untuk umrah. Ke mesjid menunaikan solat dan tawaf sunat sehingga 8 Zulhijjah. Mandi dan pakai ihram kemudian niat ihram haji di hotel penginapan. Basa bawa ke Arafah. 9hb selepas Zohor maka BERMULALAH ZON IBADAH HAJI.
Bertalbiah zikit baca  Quran dan berdoa menjelang maghrib sengan sentiasa berwuduk.

HAJI
Sampai di Muzdalifah, solat jamak maghrib Isyak, Selepas tengah malam dikira malam di Muzdalifah. lepas waktu Dhuha 10hb hari raya Haji. Sudah mula perjalanan ke Jamratul Aqobah bizmillah hi Allahuakbar, lontar 7 biji batu dan bercukur untuk tahalul awal.
11hb selepas Zohor melontar  7 kali dan berdoa mengadap kiblat untuk setiap Ula & Wusto manakala Aqobah tiada doa dan balik ke kemah.
12hb & 13hb selepas Zohor ulangi perkara yang sama kemudian balik ke Mekah.
Sampai Mekah, tawaf rukun Haji 7 pusingan kemudian Sa'e untuk sempurnakan ibadah Haji.

No comments:

Post a Comment