Nota Cinta

Tuesday, April 19, 2016

BALA ALLAH TURUN! & DOA UBAT PENYAKIT

Ustaz Shamsuri - BM 14 Bab Berubat Dan Di Suruh Untuk Berubat Bila Sakit,Masjid Muttaqin Jitra 19.4.2016


BALA ALLAH TURUN!! AMARAN UNTUK ANAK ADAM
1) Apabila maksiat dibiarkan berleluasa maka Allah menurunkan wabak penyakit berjangkit.
2) Apabila menipu dalam berniaga maka Allah berikan penduduk menerima pemerintah zalim, masyarakat akan susah hidup dan musim kemarau melanda.
3) Apabila muslim tidak bayar zakat atau kecoh bayar zakat maka Allah akan menahan air hujan.
4) Apabila penduduk mungkir janji maka musuh luar akan masuk negara menguasai kekayaan milik penduduk tersebut.
5) Pemerintah muslim yang tidak menggunakan syariat Allah akan mengakibatkan jenayah awam berleluasa dan masyarakat hidup dalam ketakutan walaupun ada pasukan keselamatan dan pertahanan.

Sahih Bukhari dari Anas b Malek ra, ketika pertengahan kutbah Jumaat Rasulullah s.a.w,
“ya Rasulullah s.a.w., tolong berdoa kepada Allah kerana musim kemarau di Madinah ini sudah terlalu teruk.” Setelah mendengar keluhan penduduk, Nabi s.a.w. bangun berdoa “Ya Allah, turunkanlah hujan dan air kepada kami.” Tiba-tiba hujan turun dengan lebat tidak berhenti-henti sehinggalah kutbah Jumaat berikutnya. “ya Rasulullah s.a.w. tolonglah berdoa kepada Allah agar hentikan hujan yang tanpa henti ini kerana rumah kami runtuh, jalan juga tenggelam.”  Nabi s.a.w. senyum lalu berdoa agar meminta hujan diberhentikan, tiba-tiba hujan berhenti serta-merta.

Sahih Muslim dari Abi Hurairah ra sabda Nabi s.a.w. kemarau bukan hujan tidak turun tetapi merupakan tanaman tidak menjadi walaupun hujan turun.  

BAHRULMAZI JILID 14 ms53 Disuruh berubat bila sakit
Hasan Sahih AtTurmuzi dari Usamah b Syarif sabda Nabi s.a.w. Setiap penyakit ada ubat kecuali penyakit tua maka berusahalah berubat dan cari ubat.
Sahih Ibnu Majah sabda Nabi s.a.w. Tangan kanan letak pada tempat atas yang sakit dan baca 7 kali, “Bizmillah, A’u zub’ izzatillahuwaqudrati, minsyarri’ma’a’jidu,wa’u’hazir”, amalan ini memberi kesembuhan apabila sakit walaupun penyakit seolah-olah hampir mati.

Mazhab Syafi’e, imam Al Ghazali tidak bersetuju dengan tawakkal tetapi tidak berubat dengan hujah kenapa tidak bertawakal saja tetapi jangan makan minum. 

No comments:

Post a Comment