Nota Cinta

Saturday, August 11, 2012

Penjagaan LIDAH!


RasulullahSAW pernah berpesan pada Muaz bin Jabal melalui penjagaan lidah.

Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka berkatalah baik, jika tiada perkataan baik maka DIAMLAH!! Baginda juga meletakkan amal yang afdal iaitu perangai yang elok disamping PENJAGAAN LIDAH DARI MENYAKITI Islam yg lain sebagai kriteria seorang Muslim sejati.
Kerana lidah banyak mengheret ke neraka disebabkan bercakap tentang Allah tanpa ilmu, syirik dengan kesaksian palsu, mencarut, maki, tuduhan palsu, penipuan, mengumpat dan mengata yang semuanya hasil lidah manusia.

Di zaman teknologi ini, Tangan mengambil fungsi lidah melalui apa yang ditaip di ruang facebook, twitter, sms, chatting dan sebagainya termasuk dalam benih yang disemai untuk dituai hasilnya di akhirat sana. Orang yang sudah beramal juga tidak terlepas dari peluang tergelincir jika tidak berhati-hati menjaga lidah. Dalam usaha menuntut, menyebarkan dan menganjurkan majlis ilmu, lidah juga tidak terlepas bertutur di alam realiti dan tangan pula menuturkan perkataan di alam maya.
Jangan sampai "dakwah, nasihat dan teguran" itu menjadi " tuduhan, umpatan, dan cacian" yang menyakiti insan lain. Semoga Allah melindungi dan hidayahkan kita.
Jami al-ulum wa al-hikam,ibn Rajab alhanbali-  hadis ke 29.
Al-wafi syarh li al-arbaeen an-nawawiyyah- Mustofa Bugha dan Muhyiddin Mistaw ms.222-223.
Hadis 40- Mustafa Abd Rahman ms392-394.


Kuliah tafsir Nurul Ihsan jilid 3 ms151 Membawa cerita fitnah yang  tidak sahih asal usulnya membawa korban orang yang difitnah.
Kuliah Cinta Sejati Ust Shamsuri minit 28:30-Alhamdulillah Sumbangan Tenaga Sukarelawan di dunia ini menyebarkan ilmu menerusi penulisan internet. Amat malang bagi masyarakat kita pada hari ini yang tiada sumbangan tetapi hanya mengkritik penulisan menaikkan Islam tersebut.

No comments:

Post a Comment