Nota Cinta

Thursday, August 16, 2012

DOSA PERIBADI

Kuliah Ust Shamsuri Ahmad- BahrulMadzi15 Abu HurairahRA, Sabda NabiSAW Ketika Padang masyhar untuk ditimbang amalan, datang seorg lelaki berbadan besar gemuk yg amalannya sebesar sayap nyamuk. Orang yang kecil amalannya akan berbadan besar gemuk di akhirat kelak.
Hadis Sahih Imam Muslim - Hadis Qudsi – Allah berfirman “Bila hamba di dunia meminta ampun akan dosanya padaKu kerana mengakui Aku Tuhannya. Maka Aku mengampunkannya”
Bermuka masam dengan isteri -Dosa, Apabila emak telefon tetapi tidak angkat-Dosa. Bila berjanji dgn anak tak tunaikan janji –Dosa, Di pejabat bercakap bohong-Dosa, Pinjaman riba-Dosa, naik kenderaan setiap hari dari pinjaman riba -Dosa.
Kita tidak lari dari kesilapan dosa setiap hari. Mohonlah kepada Allah Maha Besar lagi Maha Pengampun.
Hadis Sahih Riwayat Imam Muslim dari Abi UmmamahRA
Ketika bersama RasulullahSAW di dalam masjid hendak menunaikan solat berjemaah. Datang seorang lelaki ya Rasulullah, aku telah membuat dosa, hukumlah aku. Tetapi tidak dilayan RasulullahSAW dan kemudian mereka solat berjemaah. Selepas berjemaah dia sekali lagi meminta NabiSAW menghukumnya supaya di akhirat sana dia tidak mendapat azab berat. Sabda RasulullahSAW, bukankah tadi kita sama-sama solat berjemaah dan berwuduk dengan sempurna. Maka Allah telah mengampunkan dosa tersebut.

No comments:

Post a Comment