Nota Cinta

Saturday, August 11, 2012

"Mujahadah kunci Keikhlasan"


Kelebihan Ilmu Atas Ibadah minit47 Mujahadah (anak kunci Petunjuk) UstShamsuri

Ada org berjaya lawan malas menuntut ilmu dengan rajin tuntut ilmu tetapi tidak beramal. Ada yang belajar dan berilmu tetapi kalah nafsu dengan sifatnya yang riak, takabur, sombong, dan merasa dirinya hebat.
1.       Peringkat pertama nafsu, Nafsu Amarah yakni sifat mazmumah iaitu bakhil kedekut tamak suka kemegahan suka dipuji lalai iri hati hasad dengki.
2.       Peringkat kedua Nafsu Lawammah Tanda utk mengenali orang yang jenis ni ialah dia kelihatan sentiasa berusaha menuntut ilmu. Dalam mempelajari ilmu agama masih melakukan kesilapan tetapi  segera menyesal dan mengakui kesalahannya. Sudah ada sedikit mujahadah tetapi masih lagi terasa dirinya super dan merasa hebat.
3.       Peingkat ketiga Nafsu Mulhamah dimana sifat tawadduq, sabar , sentiasa beryukur setakat yang ada, pemurah serta kurang sayang pada wang ringgit dan harta. 
4.       Peringkat keempat Mutmain’nah (jiwa tenang) merupakan peringkat terakhir yang diiktiraf oleh Allah dimana mendapat keredhaan Allah dimana peringkat ini ketika meninggal dunia dalam keadaan ini Allah mengalu-alukan roh ke syurga.  Ramai kawan-kawan yang pernah sampai peringkat ini tetapi berpatah balik ke peringkat pertama, kedua dan ketiga. Mintak dijauhkan dari turun balik dari peringkat ini.
5.       Peringkat kelima Nafsu Radhiyah ialah zuhud tidak mempedulikan duniawi dimana warak perjalannya hanya menuju akhirat, ikhlas semata-mata kerana AllahSWT dan peringkat ini AllahSWT telah redha padanya.
6.       Peringkat terakhir Nafsu Mardiyah yang boleh dicapai oleh manusia biasa bukan Nabi dimana hidupnya semata-mata kerana AllahSWT.
7.       Peringkat makam tertinggi dimiliki para Nabi dan Rasul iaitu bermujahadah Nafsu Kamil/Kamilah.
Petua bermujahadah tundukkan nafsu ialah banyak tafakkur tanda-tanda kebesaran Allah perbanyakkan solat sunat.

No comments:

Post a Comment