Nota Cinta

Monday, August 13, 2012

BIODATA Dato' Ust Shamsuri Hj Ahmad "sinopsis biodata"

Assalamualaikum, ceramah Ustaz Shamsuri melalui kaset dan radio pada awal era 90an merupakan kegemaran arwah nenek saya ketika kami berdua menetap di Parit Buntar Perak sewaktu saya di bangku sekolah. Ustaz pernah mengadakan ceramahnya di surau kawasan perumahan kami (saya tinggal bersama nenek saya 1993-1995) di Taman Kerian. Ceramah yang cukup santai, ringkas tetapi padat dalam loghat Utara yang menghiburkan merupakan trademark bagi Dato’ Shamsuri Ahmad. 
Ustaz Shamsuri Ahmad menamatkan pengajian di Universiti Malaya sebelum menyambung pengajian ke Mesir. Beliau pernah menjadi guru disiplin di Sekolah Agama Irsyad, Tasek Gelugor, Penang dan sebagai pensyarah di Kolej Matrikulasi Pulau Pinang. Sekarang beliau merupakan pendakwah bebas disamping sebagai pengerusi pelita samudera utama sdn bhd untuk 24 restoran nasi kandar pelita. Beliau kini menetap di Bertam Perdana Lakehomes, Kepala Batas, Pulau Pinang dan masih aktif memberi kuliah di masjid-masjid. Ulama tersohor ini dikenali ramai bukan sahaja di Utara Semenanjung malah sehingga ke Selatan tanah air. Yang bukan Islam dari pelbagai agama mula mendekati Islam hasil ceramah kuliahnya. Beliau tidak cendorong kepada mana-mana parti politik. Tujuan dakwah beliau adalah semata-mata kerana keikhlasan amal pada Allah selagi mampu. Bahrulmazi jilid 19 bertarikh 12-5-09, Ustaz Shamsuri memulakan syarahan pengajian kitab bahrulmazi pada 1991. 

18 comments:

  1. Assalam

    Ada no contact Ust Shamsuri blh tlg bg. Tksh

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam, boleh hubungi sahabat-sahabat zon kuliah kata

      Delete
    2. Slm. Blh kongsi kontek number ustaz dato' kalau ada. Wassap saya 0139776678.

      Delete
  2. Saya pun minat dgn ceramah beliau yg santai tapi jelas..isi2 penting diperjelaskan dgn susunan bahasa loghat utagha yg tersusun

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah, saya bersyukur "bertemu" kuliah Ust Dato Shamsuri semenjak bbrape tahun lalu.
    Sehingga sekarang saya minat isi kandungan dan cara penyampaian beliau, cukup jelas, lengkap dgn nas2 samada dri AlQuran dan Hadis.
    Ini yg dapat membuka minda umat ISLAM untuk menyayangi ISlam dan mengamalkan ajaran ISLAM yg BENAR sesuai dgn nas2 yg soheh.

    ReplyDelete
  4. Pertama kali saya dengar syarahan ustaz pada tahun 1994 melalui kaset dari sahabat saya...ketika itu saya tidak pernah melihat wajah beliau kerana tidak ada foto disertakan bersama kaset kaset tersebut... sehingga lah skrg saya adalah pendengar tegar setiap kuliah ustaz yg di rekodkan... impian saya semoga disatu hari nanti saya dapat bersalaman dgn ustaz kegemaran saya ini.... insyaallah

    ReplyDelete
    Replies
    1. insya'Allah, mudah-mudahan dipermudahkan segala urusan, aameeeeen...

      Delete
  5. Pelajari Islam dari sumbernya yang betul iaitu Al-Quran dan Hadis sohih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. benar tuan, kita beramal pun rasa puas dan tepat. insya'Allah...

      Delete
  6. Beli kaset..... Pakat duk dengaq..yg sy tau..dia pasti berakhlak... Mengajak org dlm kebaikan... Alhamdulillah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama, bermula dengan corong radio, beli kaset dan ehwal islam rtm dari sekolah, universiti dan bekerja...

      Delete
  7. Dulu aku gila beli kaset dia
    Tahun 90an..harga cuma RM5 Satu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, masa tu banyak kaset syarahan Dato'ustaz minta yang mendengar kuliahnya, menulis isi kuliah untuk edaran pembaca awam

      Delete
  8. Saya mula mengikuti ceramah beliau sejak tahun 1996 melalui keset saja. Sangat2 beminat. Yang saya sangat2 heran tak ada satu pun keset ada gambar belau. Selalu tertanya macam mana rupa wajahnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa saya beli kaset dulu, balik dari cuti semester, ada kaset yang ada gambar wajah beliau di pasar malam parit buntar.

      Delete