Nota Cinta

Monday, February 21, 2011

AnNisa 137 / Pastikan Sempurna Wuduk / Haram jadi Munafik

21-2-2011 Pengajian kitab Nurul Ihsan jilid 1 ms 197 syarah Ustaz Shamsuri.
PASTIKAN WUDUK SEMPURNA
Sahih Muslim Abi Hurairah ra sabda Nabi saw, bahagian tumit kaki yang tidak kena air wuduk itu bahagian api neraka.
HR Ahmad Omar Al-Khattab menceritakan, Nabi saw menyuruh seorang pemuda berwuduk sekali lagi kerana terdapat kawasan seluas kuku yang masih tidak kena air.  
Sahih Muslim Anaz b Malek sabda Nabi saw, melewatkan waktu solat itu sebenarnya sedikit ingat Allah atau langsung tidak ingat Allah.    
Sahih Muslim Rasulullah saw bertanya selepas solat subuh berjamaah, wahai bilal, apakah amalan kamu sehingga tapak kasut kamu kedengaran di hadapanku dalam syurga melalui mimpiku. Jawab bilal, wuduk sempurna kemudian memanfaatkan wuduk tersebut untuk ibadah khusus sunat.
An Nisa 137
4:137 Pengikut Nabi Musa kufur apabila Musa keluar dari negeri mereka kemudian beriman apabila Musa berada di kalangan mereka. Selepas kedatangan Isa, mereka menolak dan mereka terus kekal kekufuran apabila datang Muhammad saw. Allah tidak ampunkan dosa mereka selagi tidak bertaubat dan kembali pada Islam sebenar.
4:138 Allah perli manusia dengan lafaz sindiran. “Berikan berita gembira pada yang sekejap kufur sekejap beriman ini bahawa mereka akan menerima azab pedih.”
4:139 Wajib pilih mukmin jadi pemimpin sekiranya ada pilihan.
4:140 Tinggalkan majlis yang mempersendakan Quran kerana sekiranya masih bersama dalam kekufuran, Allah himpunkan kufur dan kafir di dalam satu neraka.
4:141 Munafik seperti lalang menyebelahi mana-mana pihak samada muslim atau kafir yang mendapat keuntungan.  
4:142 Tanda munafik sekejap beriman sekejap kufur ini ialah malas ketika menunaikan solat dan riak dalam beribadat.
4:143 Yang tiada pendirian iman ini akan terus menjadi munafik dan disesatkan Allah.
4:144 Wahai Munafik, inikah alasan untuk Allah humbankan kamu ke neraka?
4:145 Seksaan azab neraka itu amat perit lagi pedih menyakitkan.

4:146 Melainkan mereka yang ikhlas bertaubat dan kembali ketetapan iman, kemudian melakukan kerja kebaikan demi keikhlasan pada Allah akan dijanjikan syurga.  

No comments:

Post a Comment