Nota Cinta

Thursday, March 28, 2019

RANKING NEGARA ISLAM, Jahat bila Muslim hina Muslim

280319 Dato' Ustaz Shamsuri, Masjid Jamik Seberang Jaya P. PINANG.

Sahih Ibnu Majah sabda Nabi saw, Kebanyakan umur Umat Muhammad meninggal dunia antara 60 hingga 70 tahun.
Sahih Muslim dari Abu Hurairah ra sabda Nabi saw. Apabila sakaratul maut, mata manusia tumpu pada satu tempat, dada berombak, jari jemari tegang dan kulit menggigil. Siapa suka jumpa Allah maka Allah suka berjumpa denganNya. Sebaliknya siapa yang tidak suka kembali kepada Allah, maka Allah tidak suka berjumpa denganNya.
Sahih Muslim dari Abu Hurairah ra sabda Nabi saw. Hidup di dunia ini jangan hasad dengki, jangan fitnah, jangan benci-membenci, jangan memaling muka, jangan jatuhkan maruahnya, jangan hina, takut kepada Allah HENDAKLAH di hati. Cukup di anggap jahat apabila Muslim menghina sesama Muslim.

Sahih At Tirmizi dari Ibnu Mas'Ud ra sabda Nabi saw. Allah akan bertanya di padang mahsyar, umur yang diberikan ke mana diberi PERHATIAN? Ke manakah harta kamu dibelanjakan? Apa yang diamalkan dari ilmu Quran Hadis yang dipelajari?
Prof Hussein AsGari dari Univ of George Washington mengkaji RANKING NEGARA AMALKAN ISLAM (Quran Hadis) 1 New Zealand 2 Luxemberg 3 Ireland 4 Iceland 5 Findland 6 Denmark 7 Canada 38 Malaysia 48 Quwait 64 Bahrain 131 Saudi Arabia Mekah
Riwayat Abi Hurairah ra sabda Nabi saw. Allah suruh Jibril suka kepada hambaNya yang disukaiNya, kemudian seluruh penduduk langit menyukai manusia yang disukai Allah setelah disuruh Jibril. Begitu juga manusia yang tidak disukai Allah, akan tidak disukai Jibril dan penduduk langit termasuk tidak disukai penduduk dunia.

No comments:

Post a Comment