Nota Cinta

Tuesday, March 5, 2019

QURSI 3 QUL (TEPIS AIN), HUTANG

05032019 Dato' Ust Shamsuri
Sahih Abu Daud dari Jabir ra. Rasulullah saw tidak solat jenazah berhutang. Sabda Nabi saw. Sekiranya Islam memerintah, aku bertanggungjawab lebih dari diri rakyatku bawah pemerintahanku. Hutangnya yang terpaksa untuk menyara keluarga dan dirinya adalah tanggungan ku.
Hasan Abu Daud dari Abu said Al Qudri ra. Sabda Nabi saw kepada Abu Umamah ra.
Doa redakan sedih hutang pagi dan petang. "YA Allah, aku Berlindung dari gundah gulana, sedih, malas, penakut, kedekut dan belenggu hutang."
Al Baqarah 261 SEDEKAH ibarat 1 benih keluar 7 tangkai yang setiapnya 100 buah.
Sahih Muslim dari sabda Nabi saw. Hutang PUASA dengan Allah WAJIB dibayar.
Sahih Bukhari dari Ibnu Abbas sabda Nabi saw. Anak WAJIB bayar hutang ibubapa yang meninggal dunia tidak sempat menunaikan haji.

Bahrulmazi jilid 14 ms 82
Sahih An Nasa'i dan Sahih Ibnu Hibban sabda Nabi saw. Amalan baca QURSI selepas solat fardu akan dimasukkan ke syurga selepas mati.
Sahih At Tirmizi. Abu Ayub Al Ansari ra berjaya menangkap Jin yang berjaya melepaskan diri sebanyak 3 kali setelah mencuri di kebun kurmanya. Sabda Nabi saw. Ayat QURSI yang diberi tahu sebagai pendiding itu benar.
Sahih Bukhari dari A'isyah r anha. Rasulullah saw amal  baca 3 QUL dan tiup pada 2 tapak tangan dan menyapu dari muka, tangan hingga ke tubuh sebelum tidur.

No comments:

Post a Comment