Nota Cinta

Monday, March 7, 2016

ABDI DIRI(EHSAN) An Nahl 16:89-91 "Rest In Peace"

Ustaz Shamsuri - TN 2 Tafsir Surah An Nahl Ayat 89-91,Masjid simpang empat 7.3.2016
Sahih Imam Ahmad, A’isyah r anha sabda Nabi s.a.w. Sekiranya beriman dengan Allah maka wajib beriman dengan Rasulullah s.a.w. dan juga wajib bertanggungjawab jaga isteri. Sahih Imam Ahmad sabda Nabi s.a.w pada jenazah Osman b Mas’Ud r anhu. berehatlah dengan tenang. (hanya untuk orang Islam dan haram untuk orang selain Islam)

16:89 Sahih Bukhari Jibril datang ke majlis ilmu dikhalayak ramai para sahabat dengan merupakan diri sebagai pemuda tampan berjanggut ringkas, berserban dan berjubah putih serta rambutnya yang basah disikat kemas seperti selepas mandi. Kemudian jibril bertanya Nabi s.a.w. “iman itu apa, ihsan itu apa” jawab Nabi s.a.w. selepas memberitahu rukun iman. IHSAN itu Abdi diri kepada Allah sepertimana Nampak Allah atau sedang dilihat Allah. Setelah jibril berlalu pergi, Nabi s.a.w. menerangkan” itulah mala’ikat Jibril dan dia datang untuk mengajar agama kamu.”
16:90 Utamakan sedekah bermula saudara terdekat. DItegah zina. Jauhi kufur atau maksiat kepada Allah. Jangan berlaku zalim dan bersikaplah adil.
16:91 Jangan mungkiri janji taat perintah Allah kerana Allah Maha Mengetahui.

No comments:

Post a Comment