Nota Cinta

Tuesday, June 25, 2013

SOLAT -BERDIRI kiam baca fatihah, RUKUK & SUJUD

Hadis Riwayat AtTirmizi dari AbdurRahman b Auf ra sabda Rasulullah saw, Akan bersih dosa seperti baru lahir sekiranya mengerjakan solat sunat malam Ramadhan demi pahala. Sabda Rasulullah saw lagi, aku pulang dan mengerjakannya di rumah kerana aku takut Allah fardhukan solat malam Ramadhan ini.

HR AtTirmizi dari Ibnu Mas'Ud ra,  "Allah'u'akbar" Serah diri pada Allah, Firman Allah solat Irqa'u wasjudu atau rukuk dan sujudlah. Sabda Nabi saw mengingatkan umat baginda. "Solat mesti berdiri kiam (kedua tapak tangan letak di dada) baca fatihah, selepas itu betulkan kedudukan anggota rukuk dan anggota sujud." Mazhab Syafi'e, rukun wajib menurut Quran ialah perbuatan rukuk dan sujud. Bacaan dalam rukuk dan sujud itu sunat. Tamaqdinah ialah berhenti sekejap selepas setiap gerak tubuh anggota dalam solat dalam kiraan sebut "Subahanallah". 

Pesan Rasulullah saw, Sembahyanglah walaupun kali kedua apabila jemaah tengah menunaikan solat fardu kerana ia dikira pahala sunat. Jangan sekadar lepak di tepi masjid. Nabi saw sentiasa mengulangi 3 kali sebagai kaedah pembelajaran berkesan. Allah juga sentiasa mengulangi ayat-ayatNya dalam Quran seperti contoh dalam surah ArRahman. Allah mengulangi 33kali peringatan pada manusia akan "kenapa dustakan nikmat-nikmat pemberianNya? (sihat, akal, tubuh badan, makanan, ketawa, keluarga, kesenangan dan seluruhnya yang lain) "

pengajian bahrulmazi jilid 3 syarah Ustaz Shamsuri bab takbir rukuk sujud 25 Jun 2013. 

No comments:

Post a Comment