Nota Cinta

Thursday, November 1, 2012

Larangan melukis dan menggambar serta larangan unsur pemujaan & kemuliaan pada foto dan patung

Hadis Hassan lagi Sahih Dari ibnu Omar, Baginda RasulullahSAW tidak masuk ke rumah anak yang amat disayanginya iaitu Fatimah kerana terdapat tirai yang mempunyai lukisan bernyawa.
Malaikat Rahmat pembawa belas kasihan Allah tidak masuk kecuali yang tetap masuk Cuma malaikat Rakib Atib dan malaikat mencabut nyawa. Segala doa tidak akan berjaya. Kesimpulan tegahan dari jumhur ulama Imam Syafie, Imam Nawawi, Hanafi dan Abu Hanifa.
1) Patung lilin atau tabung gajah- tabung mempunyai unsur kemuliaan apabila diletak suatu tempat hiasan walaupun bukan disembah dan sebagai contoh cuba menghalang kanak-kanak ingin mengusik gambar pada kain hiasan, gambar pada bantal perhiasan, patung hiasan atau lukisan bernyawa (unsur pemujaan)
2) Segala bentuk gambar lukisan tidak dibenarkan 3) Hanya yang makhluk lengkap sahaja tidak dibenarkan.
4) Hanya permukaan lantai atau patung mainan saja dibenarkan – Hadis AisyahRA – NabiSAW tidak melarangnya bermain anak patung.  
Ubaidillah bin Abdillah bin Utbah merupakan Tabi’e (tidak sempat berjumpa NabiSAW tetapi masih di generasi akhir sahabat) tergolong 7 orang ulama besar ketika itu.
Ketika menziarahi Abu TalhahRA (10 sahabat dijamin syurga/sahabat besar) yang sakit tua menghadapi nazak. Abu Talhah menyuruh sahabat NabiSAW disebelahnya iaitu Sahaf bin Kunai mengangkat hamparan lantai yang mempunyai gambar. Dari Abu TalhahRA sabda NabiSAW - Orang yang membuat gambar melukis gambar akan kena zekuat-kuat azab dan rumah yang ada gambar tidak dimasuki malaikat. Sebelum aku mati, aku tidak mahu benda-benda yang menghalang malaikat rahmat masuk ke rumahku.
Dari Sahaf bin Kunai sabda NabiSAW Bukankah sekadar gambar lakaran biasa, gurisan atau garisan lukisan pada kain. Abu Talhah membenarkan kenyataan Sahaf bin Kunai tetapi bagi ketenangan hatinya menghadapi sakaratul maut dia tidak mahu segala jenis bentuk gambar walaupun garisan gurisan ada dirumahnya.
Dari Syeikh Idris Al-Marbawi pengarang kitab BahrulMazi berkata gurunya Almarhum Syeikh Muhammad Majdi memfatwakan Gambar fotografi merupakan refleksi dari cermin dan bayang-bayang dari permukaan air sungai. Tetapi ditegah diletakkan pada ruang tamu atau dihiaskan pada gambar tersebut. Kebanyakan ulama menegah masuk rumah yang dipenuhi gambar dan patung.
Kesimpulan- kalau boleh elak, elakkan melukis gambar bernyawa. Gambar fotografi tidak dilarang tetapi sekiranya terdapat unsur pemujaan pada gambar kahwin seperti disembur wangian pada gambar tersebut hukumnya haram.  Hiasan membentuk hantaran kahwin walaupun sebentar adalah juga tidak dibenarkan. Haram melukis dan membuat ukiran binatang atau patung pada atap dan dinding kerana dilarang Allah dan RasulNya. Para malaikat rahmat juga tidak akan mendoakan untuk mengampunkan mereka yang terlibat. 

No comments:

Post a Comment