Nota Cinta

Wednesday, October 3, 2012

Nasehat Pembelaan Isteri sekiranya Kezaliman Suami


Kuliah bahrulmazi bab Suamibaik Isteribaik UstShamsuri
Asal kejadian wanita berasal dari tulang rusuk NabiAdamAS. Iaitu tulang rusuk yg plg bengkok bhgian atas berbanding rusuk yg lain. Sekiranya dibetulkan akan patah jadi gunalah bengkok tersebut ke jln yg bersesuaian supaya tidak rugi walaupun bengkok sgt akan kjdiannya. Lidahnya merupakan punca kejinya. Patah rusuk sekiranya ditalak 3.
Nasihat pembelaan kezaliman suami- ambil surat repot doktor terhadap kesan bekas dipukul di hospital dan kemudian surat repot balai polis. 3 kali kejadian, bawa kes ke mahkamah. Sekiranya disabitkan dengan bukti jelas ia akan melalui tempoh proses perceraian melalui nasihat kadi. Sekiranya suami tidak mahu, Kadi menggunakan kuasa tebus talak dan cara terakhir ialah fasakh nikah. Syaratnya mestilah ada bukti repot dan saksi doktor polis yg melihat kerana dikhuatiri terdapat pihak teraniaya.
Sengat wanita terletak pada lidahnya. Usaha bersabar jika disengat kerana sekiranya ditalakkan dan bernikah baru akan tetap mendapat tulang bengkok yg baru kecuali tiada jalan penyelesaian. 

No comments:

Post a Comment