Nota Cinta

Tuesday, October 2, 2012

DOA KEMUSNAHAN RASULULLAH SAW PADA ABU JAHAL


Pengajaran Doa Muallim Petikan dari Kuliah Ust Shamsuri Tafsir Al-Quran kitab Nurul Ihsan bab Nabi SolehAS Hadis Riwayat Al-Bukhari & Muslim.
Saat Nazak– Dtgnya Malaikat maut serba putih duduk di sebelah kanan untuk berita gembira Tetapi apabila Malaikat serba hitam yg duduk dsebelah kiri bg roh kafir atau muslim yg keji, perjalanan akhirat akan dtg terlalu perit & sgt menyusahkan.  Ketika ini sudah terlalu lewat untuk bertaubat dan Allah tidak akan melayani permohonan kita. Tatkala fikiran mulut terkunci,kita tidak dpt menceritakan kpd saudara mara terdekat dsebelah.
Sahih Bukhari dari Abdullah bin Mas'ud ra. NabiSAW berdoa akibat tidak tahan sikap Abu Jahal dan pengikutnya ”Ya Allah walaupun mereka adik beradikku, binasakanlah mereka yang melawanku iaitu Abu Jahal, Utbah bin Rabiah, Syaibah bin Rabiah, Walid bin Uqbah, Umaiyah bin Khalf, Uqbah bin Abu Muaith."(satu persatu disebut sehingga 7 org). Beberapa tahun kemudian dalam Perang Badar, mereka mati dalam keadaan hina dan bangkai mereka ditanam di lubang tengah medan perang. Kemudian NabiSAW bertanya kepada mayat/bangkai mereka yg kafir “HARI INI KAMU SEMUA MATI, ADAKAH KAMU SEMUA MENGAKU APA YG KU KATAKAN SEBELUM INI ADALAH BENAR? Apa yg Tuhan kamu janjikan itu benar? Adakah SEBENTAR tadi malaikat maut menyapa kamu semua wahai roh yg keji keluar dr jasad
?
Tanya Saidina OmarRA “Ya Rasulullah adakah smua mayat ini dengar kamu berkata pd mereka. Sabda NabiSAW “Demi Allah Yg Maha Berkuasa ke atas diriku. Mereka ini lebih mendengar dr apa yg kamu dengar tetapi malangnya mereka tdk dberi kekuatan mnjwb prsoalanku. Hadis SAHIH AlBukhari & Muslim.

No comments:

Post a Comment