Nota Cinta

Tuesday, October 9, 2012

Kriteria Pemimpin Keluarga/Kumpulan


Bahrulmazi topik Ujian Demi Ujian – Jilid14ms029 
NabiSAW tidak suka mendengar orang yang meminta tolong terutama golongan fakir. Kisah Puak Ansar yang lapar dan miskin sering meminta lagi pada NabiSAW menyebabkan NabiSAW tidak jemu membantu mereka. NabiSAW tidak bakhil sekali-kali bahkan jauh sekali menyakiti hati orang. Apa sahaja selagi ada disedekahkan pada mereka yang memerlukan.
Dalam masyarakat kita, terdapat mereka yang tidak pandai marah, mengkhianati dan menyakiti hati org. Orang yang mengatakan golongan ini jahat DIALAH JAHAT.
Diuji NabiSAW pada isterinya AisyahRA yang hanya tinggal sebiji kurma untuk berbuka puasa. Ya Rasulullah sebentar tadi ada seorang perempuan bawa anak kecil datang ke rumah lalu aku bagi setengah biji kurma kemudian dia nak lagi terus ku beri semuanya. Sabda NabiSAW Walaupun disedekah sebelah tamar kerana mencari keredhaan Allah sudah cukup mendiding dari Api Neraka. Akhirnya mereka berbuka puasa sekadar air kosong.
Kriteria Imam/Pemimpin Keluarga/Kumpulan dsb – Sabar taat perintah Allah, menjauhi segala dosa maksiat termasuk musibah.
Bertanggungjawab menunjukkan jalan benar, sabar dan yakin akan hukum dan jalan Al-Quran. As-Sajdah: 24

No comments:

Post a Comment