Nota Cinta

Sunday, March 17, 2002

Ujian itu tanda Allah sayang

HR AtTirmizi dari Anaz b Malek ra sabda Nabi saw. Ujian kesusahan kehidupan duniawi merupakan tanda Allah sayang akan hambaNya. 

Muttafakun Alai dari Anaz b Malek ra sabda Nabi saw. Jangan minta kematian sekiranya merasa susah ditimpa musibah tetapi berdoalah agar dipanjangkan umur untuk kebaikan dan mintalah kematian sekiranya ia membawa kebaikan. 

Pengajian kitab tafsir Quran Nurul Ihsan jilid 1 mukasurat 33, tafsir Quran surah Al-Baqarah 104-109 syarah ustaz Shamsuri Hj Ahmad

2:104 Kafir Yahudi memperolokkan Rasulullah saw dengan perkataan "ra'ina" di dalam Al-Quran. Allah berfirman, tukar perkataan "ra'ina" kepada "unzurna" kerana "ra'ina" itu mirip "rounah" yang membawa maksud Nabi Muhammad saw bodoh dalam bahasa Yahudi. Bagi kafir itu seksa dasyat ke atas mereka di neraka kerana mempersendakan Rasulullah saw. 

2:105 Ulama kafir Yahudi mahukan semua para nabi lahir dari keturunan mereka bukan dari keturunan Arab. Maka dengan sebab tersebut, Yahudi bencikan muslim dan Rasulullah saw sedangkan Allah Maha Berkuasa ke atas setiap perkara menurut kehendakNya. 

gambar sekadar hiasan
2:106 Setelah penukaran perkataan ayat di dalam Quran, kini Kafir mempertikai pula tentang kewibawaan Al-Quran tentang pemansuhan ayat terdahulu dengan gantian ayat baru. Allah menegaskan, Allah menggantikan ayat baru samada setanding atau lebih baik itu atas sifat Maha KuasaNya yang Berkehendak apa saja. 

2:107 Tidakkah kamu tahu, Allah Maha Berkuasa merupakan pemilik 7 petala langit dan bumi. Selain Allah, tiada siapa dapat melindungi dan memberi pertolongan.

2:108 (Al-Isra 89-96) Berbalik kepada sejarah peristiwa cabaran kafir Mekah yang hampir sama seperti cabaran umat Nabi Musa as yang meminta Allah menonjolkan diri dihadapan mereka. Sesiapa yang asalnya beriman kemudian memilih kufur akan sesat dari jalan kebenaran. 

2:109 Begitulah kesesatan ulama Yahudi dan Nasrani akibat menolak kebenaran Islam dan Rasulullah Nabi Muhammad saw akibat perasaan dengki dan iri hati yang berpunca dari diri mereka sendiri. Tujuan mereka ini untuk menarik kembali para pengikut Nabi Muhammad saw kembali kepada agama asal mereka. Maafkanlah dan biarkanlah mereka wahai Muhammad sehingga perintah berperang. Sesungguhnya, Allah Maha Kuasa melalui kehendakNya. 

No comments:

Post a Comment