Nota Cinta

Wednesday, July 12, 2023

Ahli Syahid atau Para Syuhada

LIVE 120723 Bahrul Mazi jilid 21 Siri 60    syarah Dato Shamsuri Hj Ahmad, Masjid Abd Fahim Kepala Batas Seberang Perai Utara Pu;au Pinang

Sahih Bukhari dari Abi Hurairah ra sabda Nabi saw. dalam Hadis Qudsi, Firman Allah, Surah Sajadah, Para solehin mendapat nikmat yang tiada di dunia. 

gambar hiasan
Sahih Imam Abu Daud, sabda Nabi saw. Allah hiasi syurga dengan amal soleh dan neraka dengan keseronokan nafsu. Jawab mala'ikat Jibril as, "Demi kebesaranMu ya Allah, semua manusia masuk neraka." 

Sahih An Nasa'i dari Uqbah b Amir ra. sabda Nabi saw. Allah befirman kepada para mala'ikat, "Lihatlah hambaKu yang azan, iqamah dan solat berseorangan ini. Oleh kerana ketakukannya kepadaKu, dosanya diampunkan dan dia bakal ke syurga." 

Pengajian kitab Bahrul Mazi mukasurat 154, "Tuhan bercakap depan Para Syuhada"

Riwayat Jabir ra sabda Nabi saw. Allah SWT berbual dengan para Syuhada secara berhadapan (ayat tafsir mutasyabiha)

Sahih Muslim dari Abi Hurairah ra, sabda Nabi saw. Selain syahid peperangan, mati ikhlas beribadah, mati redha ujian wabak, mati sabar penyakit perut, mati lemas dan mati ditimpa runtuhan bangunan juga mati syahid. 

Sahih Abu Daud, mati mempertahankan nyawa, keluarga, harta dan agama juga mati syahid.

WARNING! AMARAN! Aliran Pemikiran Salaf (300 tahun generasi selepas kewafatan Rasululullah saw) Pendirian ulama Salaf ialah Allah SWT berbeza dari mahluk ciptaanNya & Pendirian ulama Khalaf pula mentaqwilkan ayat mutasyabiha bagi mengelakkan salah faham generasi terkemudian yang baru mempelajari ayat Al-Quran dan Hadis Rasulullah saw.  YANG SALAH IALAH MUSLIM YANG BERGADUH SESAMA SENDIRI

No comments:

Post a Comment