Nota Cinta

Wednesday, February 13, 2019

QURAN(Dengar & Taat) Ujian buat Manusia

Kuliah Kitab Bahrul Mazi Jilid 21 yang berlangsung di Masjid Abdullah Fahim, Bertam, Kepala Batas, Pulau Pinang pada 13 Februari 2019

MUKADDIMAH 

Hasan AtTirmizi dari Annaz b Malek ra sabda Nabi saw. Besar kecil pahala itu bergantung pada ujian samada dalam bentuk sakit atau nikmat. Redha ujian akan diredhai Allah manakala yang marah-marah akan dimurkai Allah.

Al-Ankabut 1-3 Alif Lam Mim, Ujian bermula sejak zaman Nabi Adam as sehingga para Nabi seterusnya dan Kami kenal siapa beriman dan siapa yang tidak jujur dengan ujian yang Kami berikan.

An-Nahl 112 Allah telah berikan kedamaian, ketenteraman dan kemewahan rezeki kepada sebuah negeri pada mulanya tetapi penduduk negeri tersebut kufur nikmat maka Kami turunkan kelaparan dan ketakutan akibat perbuatan mereka sendiri. 

Sahih Bukhari, Manusia yang terlalu stress apabila melalui kawasan perkuburan akan tiba-tiba bersuara, alangkah baiknya kedudukanku bersama dengan mereka di tanah perkuburan ini.

Sahih Ibnu Majah dari Anaz b Malek ra, Setelah Rasulullah saw diuji dengan kehilangan isterinya Khadijah, kehilangan bapa saudaranya yang tidak sempat memeluk Islam serta dihalau dari Mekah, baginda bersedih pilu. Mala'ikat Jibril datang kepada baginda sambil meminta baginda memerintahkan sebatang pokok datang dan pergi menghadap baginda. Dengan kekuasaan Allah, pokok tersebut menurut perintah Rasulullah saw. Sabda Nabi saw. "cukuplah bagiku adanya Allah"

Sahih Abu Daud dari Al-Miqdad b Al-Aswad ra sabda Nabi saw. Orang yang bahagia ialah terhindar dari fitnah ujian dan juga yang bersyukur dengan ujian.
KITAB BAHRUL MAZI 21 MUKA SURAT 106

Lintasan hati setiap manusia akan dikira dosa pahalanya. (Al-Baqarah 284)
Riwayat At Tirmizi dari Ibnu Abbas ra sabda Nabi saw. "Ayat Quran, Dengar & Taat."
Sabda Rasulullah saw tersebut membuatkan teguhnya iman para sahabat tanpa mempersoal kalam Allah.

Sahih Bukhari dari Abdullah b Mas'Ud ra yang membacakan An Nisa sehingga ( ayat 41 Setiap para Nabi dan Rasul ada umat masing-masing tetapi ada satu umat ini, Allah bertanya - Bagaimana nasib keadaan satu umat yang tiada Nabi dan Rasul yang mengakui umat tersebut, Wahai Muhammad, kamu akan dipanggil untuk bersama menjadi saksi umat ini... ), Rasulullah saw menangis


No comments:

Post a Comment