Nota Cinta

Wednesday, April 9, 2014

Wajah Allah, AL-Baqarah 115

9/4/14 Sahih Muslim Hamzalah Al-Husaidi r anhu @Antara kalangan penulis wahyu Rasulullah s.a.w. Penceritaan Rasulullah s.a.w. tentang syurga neraka membuatkan para sahabat merasakan seperti sedang berada di dalamnya. Sabda Nabi s.a.w. Mustahil manusia sentiasa bertaubat setiap detik, kerana sekiranya terdapat manusia sedemikian rupa maka mala’ikat akan berjabat tangan dengannya.

ALLAH TUKAR MAKHLUK LAIN SEKIRANYA MANUSIA TIDAK BUAT DOSA

Sahih Muslim Abi Ayub r anhu. Allah yang bersifat Maha Pengampun akan menukar dengan makhluk lain yang buat dosa sekiranya manusia yang sekarang ini tidak berbuat dosa. Sahih Muslim Anaz b Malek r anhu. Sabda Nabi s.a.w. Nafsu manusia yang sentiasa mengejar dunia akan berhenti apabila tiba ajalnya. Allah sentiasa bersedia menerima taubat mereka sewaktu mereka masih hidup.'

Bahrulmazi jilid 21 tarikh 9/4/14 syarah ustaz Shamsuri ayat 115 Al-Baqarah ayat hukum

Solat mengarah kiblat. Hadis Gharib At-Tirmizi dari Amir b Rabi’ah sabda Nabi saw. Sekiranya kamu tidak yakin dengan mana-mana arah kiblat maka solatlah dari arah manapun kerana wajah Allah ada di mana-mana. Ibnu Omar ra, Nabi saw solat sunat tidak menghadap kiblat. Solat wajib Rasulullah s.a.w. sentiasa mengarah kiblat. 

No comments:

Post a Comment