Nota Cinta

Tuesday, April 25, 2006

Salam Persaudaraan Islam

Bahrulmazi Jilid 19 syarah us Shamsuri. 25-04-06 Sahih Muslim dari Muaz bin Jabal ra. Mata air sebesar tali kasut ditadah oleh Rasulullah saw kemudian dituang kembali di tempat tersebut. Air tersebut melimpah sehingga semua tentera Tabuk minum sepuas-puasnya. Wajib jawab salam dengan jelas didengar.

HR AtTirmizi dari Abi Hurairah ra sabda Nabi saw, Assalamualaikum (10 pahala) warahmatullah (10 pahala) hiwabarakatuh (10 pahala)HR AtTirmizi dari Abi Musa Al-Ash'ari ra sabda Nabi saw. tunggu sampai izin masuk tetapi sekiranya 3 KALI TIADA JAWAB SALAM, MAKA BALIKLAH.

23-05-06 Sahih Muslim dari Ibnu Omar ra. Nabi saw sekiranya sakit, sakitnya 2 ganda manusia biasa dan pahala Nabi saw juga 2 kali ganda. Muslim yang sabar sakit akan gugur dosa sebelum.

Sahih Muslim dari Abu Said Al-Qudri & Abu Hurairah ra sabda Nabi saw. Mukmin yang SABAR MUSIBAH contoh susah hati, dukacita, sakit biasa atau berat dan pelbagai kesusahan akan DIKIFARATKAN DOSA sebelum ini.

Sahih AtTirmizi dari A'isyah r ha sabda Nabi saw, "Jibril KIRIM SALAM pada kamu wahai A'isyah," dan LEBIH PAHALA siapa lebih dahulu beri salam kerana Rasulullah saw sentiasa terdahulu beri salam apabila terserempak sesama muslim walaupun berlumba-lumba para sahabat beri salam pada baginda.
A'isyah menjawab, salam ke atas dia juga. Sunnah beri salam pada kanak-kanak.

27-06-06 Sahih Muslim dari Ummu Salamah, HASIL TIPU BAHAGIAN NERAKA
Sahih Muslim Abi Hurairah ra. Sedekah sekiranya terdapat lebihan perbelanjaan.

HR AtTirmizi. Kafir Harbi boleh diperangi kerana menghina muslim, Kafir Zimni Ahlul Zummah menghormati muslim dan mematuhi perundangan Islam. Tidak dibenarkan beri salam dan jawab salam pada mana-mana kafir. Sahih AtTirmizi. Jawab salam kafir "Mualaik". Sunnah salam didahului dari lalu kepada duduk, kenderaan kepada pejalan kaki, muda kepada yang tua.

25-07-06 Sahih Muslim dari Abi Zar ra sabda Nabi saw. "kaya suka menolong akan dikayakan di akhirat. Dentuman sangat kuat tadi ialah turunnya Jibril as. Jibril menyampaikan padaku supaya jangan sesekali syirik Allah kerana syirik itu kafir."

Hasan Sahih At Tirmizi. Nabi saw mejolok anak panah ke lubang mengendap di rumah baginda sehingga nyaris buta orang yang cuba mengendap. Dari Sahal bin Saad As Sa'idi. Nabi saw memberi amaran kepada pengintai supaya haram mengintai dan sekiranya ingin melihat milik peribadi maka minta izin terlebih dahulu. Mata yang melihat adalah anak panah Iblis.




No comments:

Post a Comment