Nota Cinta

Tuesday, February 17, 2004

As-Sajdah 1-30 Sujud Sajdah



Surah AsSajdah 1-11 (17-02-04) Nurul Ihsan jilid 3 ms 249 syarah Ustaz Shamsuri

HANYA NABI SULAIMAN PEMERINTAH MAKHLUK GHAIB

17-02-04 Sahih Muslim dari Abu Dardak ra sabda Nabi saw. Sekiranya Nabi Sulaiman as tidak berdoa supaya Allah memberikan anugerah menguasai makhluk ghaib hanya kepada dirinya sahaja pasti aku menangkap Iblis lalu dijadikan permainan kanak-kanak. Sahih Muslim sabda Nabi saw. Membaca surah yang mengandungi ayat Sajdah di dalamnya ketika sujud menyebabkan syaitan meraung kerana dirinya kekal neraka.

MATI KAFIR KERANA TIDAK SUJUD SAJDAH

Sahih Bukhari. Nabi saw suka membaca surah sajdah pagi Subuh. Ketika Nabi saw menjadi imam membaca surah sajdah sambil sujud. Semua makmum sujud kecuali seorang tua yang enggan sujud dengan memadai baginya menyapu dahinya dengan tanah. Orang tua itu mati kafir kerana kesombongannya berbanding makmum lain. 

ALLAH PENENTU HUKUM ALAM SEMESTA TERMASUK HUDUD

Teks huraian terjemahan 1-11  

Allah satu-satunya Penguasa & Pencipta langit dan bumi dan tiada Tuhan selain dariNya. Allah dan pilihanNya saja dapat memberi syafaat manusia di akhirat.  Hukum hudud Allah wajib diyakini dan ia bukan soal parti. Peringkat sekarang ialah peringkat bincang cara perlaksanaan yang terbaik. Allah mentadbir, memuliakan, mematikan, menghina siapa saja atau apa saja dengan menentukan hukum alam cakerawala termasuk kematian manusia. Manusia pertama atau Adam dijadikan Allah dari tanah diikuti kelahiran terkemudian dari air mani dari makanan punca hasil tanah melalui kandungan ibunya. Roh ditiupkan dari seketul jasad keras menjadi hidup. Allah letakkan Akal Otak Hati Perasaan untuk manusia ciptaanNya berfikir. Tiba-tiba apabila manusia itu menjadi kaya berpangkat pendidikan tinggi, mereka jadi sombong. 

NABI MUSA AS AMAT MENJAGA AURAT

18-05-04 Sahih Muslim dari Abu Hurairah ra sabda Nabi saw. Bani Israel mengamalkan mandi bogel beramai-ramai menuduh Nabi Musa as penyakit telur besar semata-mata Musa tidak mahu menyertai perangai buruk mandi mereka. Suatu hari, ketika Musa as mengejar batu yang melarikan pakaiannya ketika mandi bersendirian. Bani Israel ternampak lalu memberitahu kawan-kawannya. “Demi Allah, Nabi Musa tiada penyakit telur besar.”

JAGA AURAT WALAUPUN SAMA LELAKI ATAU SAMA PEREMPUAN

Sahih Muslim dari Ibnu Abbas. Allah memelihara aurat Nabi Muhammad saw semenjak baginda belum menjadi Nabi. 

Sahih Muslim dari Abi Said Al-Qudri ra sabda Nabi saw. Jangan sengaja buka aurat, tunjuk aurat dan tengok aurat walaupun sesama lelaki atau sesama perempuan. Jangan tidak memakai pakaian dalam selimut walaupun sesama lelaki atau sesama perempuan. 

PENGUNI NERAKA YANG DIUMUMKAN SECARA RASMI OLEH ALLAH

Terjemahan surah As-Sajdah Maqiah ayat 12-22

Firman Allah. Di padang mahsyar, penguni neraka mengaku kebenaran alam akhirat dan memohon supaya dapat kembali ke dunia untuk beramal soleh. Orang-orang berdosa akan dihina seteruk-teruk hinaan. Beruntunglah manusia yang mendapat hidayah yang berusaha mencari jalanKu.  Sekiranya Tuhan kamu mahu, Seluruh penduduk dunia beriman denganKu. Tapi Aku sudah Janji iaitu Janji Aku, Aku memang tidak jadikan semua manusia beriman kafir kerana Neraka JahanamKu akan memenuhi para manusia dan jin yang jahat. Malaikat penjaga Neraka akan melayan penghuni neraka dengan penuh kekasaran tiada tandingan binatang buas yang kasar di dunia. Sesungguhnya Kami iaitu Allah, oleh kerana dahulu kamu lupa Kami. Maka Kami lupakan kamu. Orang beriman tiada takabur, tiada lalai dari tempat tidur, tiada sombong dan sentiasa sujud kepada Allah apabila dengar bacaan Quran. Hanya Aku saja yang mengetahui Istana Syurga dan langsung tidak terfikir oleh manusia. Mukmin itu Ahli Syurga dan Fasik & Kafir itu Ahli Neraka. Amal fardu Sunat itu Jannatul Maqwa. Ahli Neraka tetap kekal selamanya dan tidak sama sekali dapat keluar dari neraka. Selagi masih hidup di dunia, pintu taubat tetap terbuka. 

RASULULLAH SAW KETIKA UZUR NAZAK SEBELUM WAFAT

15-06-04 Sahih Muslim dari Ubaidillah bin Abdillah ra. Kata Aisyah ra. Nabi saw meminta izin pada semua isterinya dengan memilih untuk wafat di rumah Aisyah ketika nazak.
Sahih Muslim dari Ibnu Syiha radiallahu anhu cerita Anaz bin Malek ra. Sepanjang tempoh sakit Nabi saw, baginda melantik Abu Bakar As Siddiq ra. 

PENGUMUMAN AGAMA YANG BENAR SECARA RASMI DI PADANG 
MAHSYAR OLEH ALLAH DI HADAPAN SEMUA MANUSIA

Terjemahan Nurul Ihsan jilid 3 surah As-Sajdah Maqiah ms 253 ayat 23-30
Nabi saw dipertemukan dengan Musa as ketika Isra’ Mi’raj di Baitulmaqdis dan di langit ke 6. Nabi Musa as dijadikan Allah sebagai pemimpin Bani Israel ke jalan kebenaran. Nabi Ibrahim as merupakan pemimpin besar di atas muka bumi dan baginda berdoa agar akan ada zuriatnya yang meneruskan pimpinan dunia. Allah berfirman, yang zalim walaupun keturunan zuriat kamu tidak akan jadi pemimpin. Pemimpin hanya orang yang sabar dengan ujian musuh. Allah mengumumkan secara rasmi di padang mahsyar Islam agama yang benar. Bumi mati seperti tanah gersang Kami tumbuhkan pokok maka tidak mustahil manusia juga Kami hidupkan. Beritahu kafir, sekiranya mereka betul dengan tuhan mereka, beritahu tuhan mereka binasakan Kami. Bila tiba kiamat, ketika itu baru mereka hendak beriman, tiada taubat atau sebarang alasan lagi. Biarkan mereka yang degil menyembah selainKu, azabKu bakal binasakan mereka. 





No comments:

Post a Comment