Nota Cinta

Monday, February 9, 2004

Korban Akikah 2004

Bahrulmazi jilid 11 bab Sunnah Muakkad Korban Akikah “Apa yang termampu kerana ALLAH” syarah ustaz Shamsuri bertarikh 12-01-04 & 09-02-04

Sural AlHaj ayat 37 Allah tidak memandang daging dan darah binatang korban tetapi Allah menilai ketaqwaan mereka yang menunaikan ibadah korban.
Riwayat Aisyah radiallahu anha sabda NabiSAW, amalan korban selepas solat pada hari raya haji merupakan amalan yang paling baginda suka. Binatang korban akan menjadi tunggangan tuannya dengan cukup sifat di hari akhirat. Allah menerima amalan korban sebelum darah binatang korban tersebut jatuh ke tanah. 

Sahih AtTirmizi dari Abi Hurairah radiallahu anhu sabda NabiSAW di rumah Abu Haisam “Jangan sembelih kambing betina kerana susunya boleh diminum.” Sunnah menurut riwayat AtTirmizi dari Anaz bin Malek radiallahu anhu. NabiSAW korban 2 ekor kibas warna hitam bertompok putih dan bertanduk. 
Harus dari segi bilangan bergantung kemampuan. Tidak boleh mempersembahkan pada Allah dengan cacat yang mengaibkan seperti capek dan telinga kudung sebelah. Menurut Imam Syafi’e, Abu Hanifa dan jumhur ulama. Tanduk patah harus kerana tanduk tidak termasuk dalam juzuk yang dimakan.
Paling afdal korban sembelihan sendiri seperti NabiSAW yang memulakan korban dengan Bizmillahi Wallahu’akbar. Kaki NabiSAW diapit pada leher kepala kambing dengan menidurkan. Sembelihan tidak putus urat halkum(saluran pernafasan) dan urat marikh(saluran makanan minuman) menyebabkan korban menjadi bangkai.  

Hadis gharib dari Ali karamullahuwajha, penyembelihan 1 korban untuk NabiSAW setelah baginda wafat kerana ia disuruh RasulullahSAW.   Hadis gharib dari AbiSaid Al-Qudri NabiSAW memilih kambing korban yang bertanduk hitam berkilat, gagah, segar, jantan dan tiada cacat.

Riwayat AlBarra’ RA sabda NabiSAW jangan buat korban kambing berkaki capik atau mata rabun atau nyata cacatnya.
Riwayat Abi Kibaysh radiallahu anhu sabda NabiSAW Umur binatang korban hendaklah unta 4-5 thn, kibas 1 tahun lebih, kambing & lembu 2-3 thn. 
Hasan gharib Ibnu Abbas radiallahu anhu. NabiSAW tidak menegah kongsi harga 1 unta 10 orang, 1 lembu 7 orang.
Riwayat AtTirmizi dari Ayub Al-AnsariRA dan NabiSAW tidak melarang mereka yang berkorban memohon Allah memberi pahala korban seluruh ahli keluarga. 
Hasan lagi Sahih AtTirmizi dari Abit bin RabiahRA sabda NabiSAW menyimpan lebih dari 3 hari dibenarkan apabila daging terlampau mewah dan ramai umat Islam kecuali pada zaman ramai orang miskin dan sedikit orang kaya menunaikan korban. 

Sahih AtTirmizi dari Abi Hurairah radiallahu anhu sabda NabiSAW setiap amalan mesti kerana Allah dan tidak mengkhususkan amalan pada bulan Rejab atau hari Jumaat atau kenduri kerana arwah atau mengambil berkat sesuatu selain Allah. 

Riwayat Al Hakim, daging akikah sunnah dimasak
Hasan Sahih AtTirmizi dari Aisyah radiallahu anha NabiSAW sembelihan 2 ekor kibas atau biri-biri atau kambing untuk lelaki dan 1 ekor untuk perempuan. Ada juga 1 ekor untuk lelaki seperti yang dilakukan pada cucu baginda saidina Hasan dan Husin. 

Sahih Bukhari Muslim sabda NabiSAW apabila azan, syaitan lari dalam keadaan terkentut-kentut.
Hasan Sahih AtTirmizi dari Abi Rafiq radiallahu anhu. NabiSAW azan di telinga kanan dan qamat di telinga kiri cucunya Saidina Hasan bin Ali sebagaimana azan solat.
Riwayat Anaz bin Malek, dia telah ditahmid dengan NabiSAW mengunyah kurma dan disapukan pada lelangit lidah bayi. Hari ke7 dilakukan akikah dan dicukur rambut, dimandikan dan dibersihkan.
Riwayat Fatimah Az Zahra radiallahu anha. NabiSAW telah membeli emas perak mengikut berat timbangan rambut anak cucu baginda yang dicukur untuk disedekahkan kepada orang miskin.
Riwayat Samurah radiallahu anhu sabda NabiSAW, Akikah ibarat ibubapa yang menebus anaknya dari gadaian. 

Sunnah Hasan Sahih AtTirmizi Ummu Salamah radiallahu anha sabda NabiSAW, sesiapa yang bercadang terlibat dalam ibadah korban, elakkan memotong kuku, becukur dan menggunting rambut sebelum 1 Zulhijah. 
Sahih Muslim dari Aisyah radiallahu anhu. NabiSAW sekiranya diberi pilihan, baginda akan memilih yang lebih mudah dilakukan selagi mana ia tidak membawa dosa dan baginda memarahi sesuatu yang bertentangan suruhan Allah.

No comments:

Post a Comment