Nota Cinta

Monday, September 2, 2019

Al-Isra 40 PENGULANGAN KUATKAN INGATAN

020919 : Kuliah Tafsir Nurul Ihsan Jilid 2 oleh Ustaz Shamsuri Haji Ahmad bertempat di Masjid Simpang Empat Permatang Buloh, Seberang Perai Utara, Pulau Pinang.  https://www.youtube.com/watch?v=VJB2mesnW3c 


Sahih Muslim dari Ibnu Abbas ra, Dimad memeluk Islam setelah berjumpa Nabi Muhammad s.a.w. walaupun dikhabarkan orang ramai bahawa Nabi Muhammad adalah orang gila. Selang beberapa tahun kemudian, sekumpulan tentera muslim yang melalui kampung Dimad diminta memulangkan kembali barang yang diambil kerana dikalangan penduduknya ada orang Islam.

Tafsir Nurul ihsan jilid 2 Surah Al-Isra ayat  muka surat 355

17:40 : Kafir musyhrikin Mekah MENUDUH ALLAH ada anak perempuan sedangkan mereka sendiri membunuh anak perempuan mereka kononnya disebabkan malu??!! 
88-92 Surah Mariam, Kata-kata manusia ini menyebabkan LANGIT SANGAT MARAH SEHINGGA HAMPIR PECAH!!

17: 41 Kaedah pengulangan dalam Quran untuk bertujuan menguatkan ingatan manusia. Contohnya, 31 kali dalam Surah Ar Rahman / Nikmat manakah yang manusia dustakan?
Hassan At Tirmizi dari Ibnu Omar ra, Nabi saw suka mengulangi hadis-hadis baginda seperti kisah ALLAH AMPUNKAN Al-Kiflu yang BERTAUBAT DARI ZINA

No comments:

Post a Comment