Nota Cinta

Wednesday, September 11, 2019

Mala'ikat Peronda

(110919) | BM21 - Ustaz Shamsuri Haji Ahmad  https://www.youtube.com/watch?v=GycikamROBU&t=6s 

gambar hanyalah hiasan
Al-Baihaqi, Amru b Shu'aib b Abdullah b Amru Al-Az @tabi'in sabda Nabi saw. Keimanan para mala'ikat, para nabi dan para sahabat sememangnya dikagumi tetapi kagumlah dengan umat akhir zaman yang kuat imannya itu kerana mereka tidak pernah melihatku.

Sahih Muslim, (Abi Hurairah)@Abdur Rahman b Saqar ra sabda Nabi saw, Allah gugurkan dosa umat akhir zaman yang berwuduk.
Sahih Bukhari, Abi Hurairah ra sabda Nabi saw. Pahala solat sentiasa berjalan untuk umatku yang berada di masjid dan sepanjang masa itu sentiasa didoakan keampunan oleh para mala'ikat.
Sahih Ibnu Majah, Sahal b Hunaif ra sabda Nabi saw. Pahala solat sunat di masjid Qubah bersamaan seperti menunaikan umrah.

Sahih Ibnu Majah, Jabir b Abdillah ra sabda Nabi saw. Solat di masjid Nabawi lebih baik 1000 kali ganda dari masjid lain manakala solat di Masjidil Haram lebih baik 100,000 kali ganda dari masjid biasa.

A'isyah r anha sabda Nabi saw, 2 rakaat sebelum solat Subuh itu lebih baik dari segala isi dunia.

Sahih Muslim, Para Mala'ikat kategori rondaan akan singgah di lokasi majlis ilmu mengingati Allah dan apabila selesai, laporan disampaikan kepada Allah. Firman Allah kepada mala'ikat, kesemua mereka yang ada di situ akan mendapat keampunanKu.

Pengajian bahrul mazi jilid 21

Sekiranya terlintas fikir jahat, berdoalah:
Ya Allah, janganlah jadikan anggap itu dosa sekiranya kami buat salah.
Firman Allah, Sesungguhnya Aku perkenankan permintaan kamu.

Taharah,  pakaian terkena najis muttawasittah. Penyelesaian- curah air lalu segera di kawasan terkena najis. Jenis salah akibat: 1) Salah sengaja, cuai atau lupa, 2) salah sangka / jahil

DOA Wahai Tuhan kami, janganlah bebankan kami dengan beban yang tidak mampu kami tanggung sebagai mana yang telah Engkau hukum kepada kaum-kaum terdahulu.

Sunnah Istigfar x70-100 sehari Sunnah selepas solat 3x istigfar



No comments:

Post a Comment