Nota Cinta

Tuesday, August 11, 2009

Pilih Quran & seolah-olah Tolak Hadis

Kalimah Allah - Sabda NabiSAW dalam Al-Imran 31
Pengajian bahrulmazi jilid 19 ust Shamsuri 11-8-09. Menurut Syeikh Idris Al-Marbawi. Ramai dikalangan masyarakat kita yang berbeza solat mereka mengikut kefahaman ikutan masing-masing. Solat mereka yang merujuk hadis berbeza dengan mereka yang solat teraba-raba kerana di dalam Al-Quran tidak mempunyai penerangan terperinci tentang solat. Virus penyakit mengatakan hadis tidak boleh dipakai menyebabkan ramai di kalangan masyarakat rosak akidah.

Di dalam Al-Quran tidak menyebut memandikan, mengafankan dan solat jenazah. Mereka tidak dapat menerima sekiranya mayat mereka tidak dimandikan dikafankan dan disolatkan sedangkan mereka memilih Al-Quran dan merasa ragu-ragu akan Hadis. Ada juga yang sesat hanya merujuk Al-Quran dengan solat sekadar wuduk, kiblat, rukuk dan sujud tanpa mengikut rakaat dan rukun sah solat seperti disebut hadis.

Mereka lupa firman Allah, Apa yang NabiSAW larang maka jangan kamu buat -Surah Al-Hasyr ayat 7.  Hasan lagi Sahih Imam At Tirmizi dari Abu Rafik radiallahu anhu sabda NabiSAW "Jangan ada yang menolak hadisku. Sesiapa sayang Allah maka ikutlah aku, nescaya Allah akan sayang akan kamu -Surah Al-Imran ayat 31" 

No comments:

Post a Comment