Nota Cinta

Wednesday, March 28, 2012

Roh Mukmin Ke Langit, JAMAK QASAR

280312 Syarah Dato' Ustaz Shamsuri Ahmad yang berlangsung di Surau Taman Lake Homes, Bertam, Kepala Batas, Pulau Pinang, pada 28hb Mac 2012.

Sahih Al-Anbari Riwayat AnNasa'i dari Abi Hurairah ra, sabda Nabi saw. Roh Mukmin ke Langit diiringi oleh mala'ikat Rahmat dengan sutera putih manakala Roh keji yang berbau bangkai dihumban ke dunia.

Sahih Muslim sabda Nabi saw. Manusia apabila sakaratul maut, matanya menumpu satu tempat, dadanya berombak, jari jemarinya tegang dan kulitnya bergetar. Yang suka berjumpa Allah akan disukai Allah manakala yang tidak suka kembali kepadaNya akan tidak disukai Allah. 

Kuliah Bahrul Mazi Jilid 4 ms28 JAMAK QASAR

AlBaqarah 172-173 Wahai orang beriman, makanlah rezeki halal, syukur kepada Allah. Barang siapa terpaksa makan bangkai /darah /daging babi dalam keadaan darurat /boleh menyebabkan kematian maka dibenarkan tetapi jangan melampau /cukup sekadar meneruskan kehidupan.

Anaz b Malek ra. Nabi saw jamak qasar selama 10 hari di Mekah, bermula di Mina hari ke 3 ke Arafah hari ke 7 dan hari ke 8 kembali ke Mina hari ke 10 hingga 12 dan kembali ke Mekah hari ke 13. Nabi saw duduk di lokasi setempat tidak melebihi 3 hari.

Riwayat Ibnu Abbas r anhuma-Tempoh musafir 19 hari, Ali b Abi Talib ra jamak qasar 9 hari, Ibnu Omar r anhuma jamak qasar 14 hari Mazhab Syafi'e, Mazhab Maliki-Malek, Mazhab Maliki-Ahmad b Hambal 3 hari

No comments:

Post a Comment