Nota Cinta

Wednesday, July 6, 2005

Muqaddimah surah Muhammad



Muqaddimah tafsir Nurul Ihsan jilid 4 surah Muhammad 1-15 syarah ustaz Shamsuri 06-07-05
Sahih Imam Muslim dari Jabir radiallahu anhu. Setelah NabiSAW wafat, Abu Bakar As Siddieq menjadi khalifah dan menjadi tanggungjawab melangsaikan sebarang hutang pada rakyatnya. Jabir berjumpa Abu Bakar dan berkata sabda NabiSAW harta rampasan tersebut ada bahagiannya. Abu Bakar menggenggam dan memberikan harta rampasan perang pada Jabir tetapi jumlahnya banyak. Apabila Jabir berkata kenapa jumlahnya banyak? Abu Bakar menambah, ambil lagi dua kali ganda kerana rampasan tersebut banyak lagi.
Sahih Muslim dari Abi Said Al-Qudri radiallahu anhu kepada generasi para Tabi'en selepas generasi para sahabat riduanulla alaihim ajmain. NabiSAW seorang yang sifatnya sangat pemalu lebih pemalu berbanding seorang anak dara kampung. NabiSAW sekiranya tidak suka sesuatu baginda tidak perlu marah dengan menepuk meja dan tinggi suara tetapi kelihatan pada riak wajahnya.
Sahih Muslim dari Anaz bin Malek radiallahu anhu sabda NabiSAW, hati wanita mudah retak dan sensitif maka hati-hati menjaganya dengan elok.
Sahih Muslim dari Aisyah radiallahu anhu. NabiSAW sekiranya diberi pilihan, baginda akan memilih yang lebih mudah dilakukan selagi mana ia tidak membawa dosa dan baginda memarahi sesuatu yang bertentangan suruhan Allah.
Muqaddimah tafsir Nurul Ihsan jilid 4 surah Muhammad 16-26 syarah ustaz Shamsuri 03-08-05
Sahih Muttafakun Alai dari ibn Mas’UdRA ketika membaca surah AnNisa, air mata RasulullahSAW mengalir mengenangkan nasib umatnya di akhir zaman.  
Sahih Muttafakun Alai dari Al-Barra’ radiallahu anhu. Sedapnya bacaan Al-Quran oleh NabiSAW tiada tandingan manusia di zaman itu.  
Sahih Muttafakun Alai sabda NabiSAW kepada Abu Musa Al-Ash’ari yang merupakan pembaca Al-Quran yang paling sedap selepas RasulullahSAW.”Wahai Abu Musa, Allah telah anugerahkan suara kamu sesedap seruling keluarga Daud.”
Kelebihan anugerah istimewa pada semua Nabi dan Rasul oleh Allah dilebihkan kepada RasulullahSAW.  
Muqaddimah tafsir Nurul Ihsan jilid 4 surah Muhammad 27-38 syarah ustaz Shamsuri 07-09-05
Sahih AtTirmizi dari Abi Hurairah radiallahu anhu sabda NabiSAW kepada Abu Haisam radiallahu anhu ketika menziarahi rumah Abu Haisam bersama Abu Bakar As Siddiq,“Demi Allah yang nyawaku dipegangNya, nikmat kemewahan di dunia ini akan ditanya Allah. Jangan sembelih kambing betina kerana susunya boleh diminum. Upahlah pembantu yang solat dan buat baik padanya. Sesiapa bertahan dengan pujukan jahat, dia terpelihara dari dosa.”

No comments:

Post a Comment