Nota Cinta

Monday, February 20, 2017

Baitul Makmur

gambar hiasan
Dato' Shamsuri 20-2-2017 Masjid Tmn Brown

Sahih Muslim, dari Ibrahim dari bapaku Yazid At Taini dari Abu Zar Al Ghifari ra sabda Nabi saw. Allah jadikan mana-mana permukaan bumi ini dibenarkan solat.

Fathul Bhari, Sahih Bukhari, Ibnu Abbas ra sabda Nabi saw. Allah perintahkan Nabi Ibrahim as memanggil seluruh manusia menunaikan haji di ka'bah yang siap dibina bersama anaknya Ismail as. Ibrahim as menyatakan ia mustahil dilakukan, Allah membalas serahkan urusan lain kepadaNya dengan syarat mesti lakukan terlebih dahulu. Akhirnya, manusia datang dari seluruh pelusuk dunia.

Sahih dari Anaz b Malek ra sabda Nabi saw. Al-Baitul Makmur terletak di langit ke 7 bertepatan di bawahnya ka’bah di bumi. Setiap hari 70,000 mala'ikat tawaf silih berganti mengelilinginya sekali sepanjang hayat mereka sehingga kiamat.


Tafsir Nurul Ihsan jilid 1 ms 243 surah Al-Maidah 97-99
5:97 Allah jadikan ka'bah sebagai rumah suci, arah solat, menunaikan haji dan umrah serta arah sembelihan dan korban. Allah Maha Mengetahui peristiwa yang lepas dan akan datang.
5:98 Seksa Allah amat pedih bagi mereka yang berdosa dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani bagi orang yang mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya.

5:99 Nabi saw hanya berdakwah dan Allah sentiasa mengetahui samada manusia mengikut RasulNya atau sebaliknya.

No comments:

Post a Comment