Nota Cinta

Monday, May 16, 2016

Raja Najashi

Sahih AnNasa'e sabda Nabi s.a.w. Roh mukmin berbau wangi dan disambut para mala'ikat untuk dibawa ke langit manahala roh kafir yang berbau bangkai dicampak ke dunia dengan hinanya. 

Sahih Muslim dari Abi Dzar ra sabda Nabi s.a.w. Subhanallah wabihamdih merupakan kalimah disukai Allah. Sahih Bukhari dari Abi Hurairah ra sabda Nabi s.a.w. Sebutan SubhanAllah wabihamdih x100 akan diampunkan seluruh dosa kecilnya.

NURUL EHSAN JILID 1 RAJA NAJASHI

Wahai Muhammad / Muslim "Musuh ketat muslim ialah Yahudi dan Musyrikin/kafir Quraisyh Mekah yang menyembah berhala." 
"Sesetengah ahli ibadah Nasrani yang berhati lembut, memeluk Islam,"

Rasulullah saw mengutus Ja'afar b Abi Talib ra mengetuai rombongan 80 para sahabat berjumpa Raja Najashi di Habsyah. Raja najashi dan pengikutnya yang beragama Kristian kemudian diperdengarkan surah Maryam oleh Jaafar. Surah Maryam menceritakan tentang pertemuan wanita suci dengan mala'ikat Jibril yang membawa berita akan kelahiran Nabi Isa a.s. dengan misi membunuh Dajal. 

illustrasi gambar hiasan

70 ahli kristian termasuk Raja Najashi menangis ketika mereka memeluk Islam sambil berkata  "wahai Tuhan kami@Allah, kami beriman dengan Rasul engkau @Nabi Muhammad saw dan kami bersaksi kami memeluk Islam." 


Apabila ketibaan rombongan Puak Yahudi di istana Najashi, Yahudi segera mempertikaikan keislaman mereka tetapi jawab Raja Najashi dan 70 Nasrani membalas. "Kami beriman dengan agama yang benar, kenapa hendak mempertikai? kami memang hendak masuk syurga bersama Nabi Muhammad s.a.w. disamping para pengikut baginda."

Allah Berfirman "Kekal mereka@Raja Najashi dan 70 pengikutnya di syurga, ini janji Allah." Quran

No comments:

Post a Comment