Nota Cinta

Sunday, January 12, 2014

MAHU SYURGA MAKA IKUTLAH HADIS RASULULLAH SAW

Pengajian tafsir Quran menurut Hadis surah AtTaubah 2003 syarah Dato' Shamsuri 

TAAT PEMERINTAH

26 Mac 03 Sahih AtTirmizi & Abu Daud Al-Irbaq b Sariyah ra, Pesan Nabi saw. Takutlah pada Allah, taat pemerintah selagi mana pemerintah tersebut taat perintah Allah dan Rasul. Sekiranya banyak perselisihan pendapat, rujuk Quran dan Hadisku termasuk Khulafa Ar-Rasyidin. Bid'ah atau rekaan dalam ibadah khusus itu sesat.   


SENGAJA BANTAH HADISKU TIDAK MASUK SYURGA

Sahih Bukhari Abi Hurairah ra sabda Nabi saw. Setiap umatku akan masuk syurga kecuali yang sengaja bantah hadisku. 


JANGAN LEPAK DI JALANAN 

23 April 03 Sahih Muttafakuhn Alaigh Abi Said Al-Qudri ra sabda Nabi saw. Jangan liar pandangan mata dan jangan berkata apabila terpaksa melepak di jalanan dan kalau boleh jangan lepak di jalanan. 


BENCANA ALAM & JENAYAH & DOA TIDAK MAKBUL

Sahih AtTirmizi Huzaifah Al-Yaman ra @penyimpan rahsia Rasulullah saw. Demi Allah yang nyawaku di tanganNya, sekiranya kamu meninggalkan menyuruh orang buat kebaikan dan melarang kemungkaran, bala Allah turun kena semuanya. Doa penduduknya tidak akan makbul akibat perbuatan kemungkaran di tempatnya. 

PEMERINTAH BUAT LARANGAN ALLAH

Sahih Muslim Hindon bt Umaiyah r ha sabda Nabi saw. Akhir zaman akan datang pemerintah yang buat suruhan Allah dan juga buat larangan Allah. Maka tolaklah kemungkaran dengan hati, memadai melepaskan diri dengan seksaan Allah. Sekiranya bercakap maka dia selamat di akhirat. Tetapi sekiranya redha, maka nantikan seksa Allah. Tidak boleh menentang melawan berperang bunuh mereka selagi mana mereka mendirikan solat. 

No comments:

Post a Comment