Nota Cinta

Tuesday, May 6, 2008

Zul'Kar'nain vs Ya'jud Ma'jud

6-5-8 BM15 Fitnah UsShamsuri

HR AtTirmizi, Zainab bt Ja'syim r ha sabda Nabi saw tafsir Surah Al-Khafi 83. Wali Allah Zulkarnain sepertimana Nabi Sulaiman ra bukan setakat manusia tetapi pemerintah dikalangan makhluk ghaib. 

gambaran hiasan

Penduduk sebuah negeri antara 2 celah bukit meminta pertolongan Zulkarnain dan tenteranya kerana terdapat 2 kaum Ya'jud & Ma'jud yang amat kuat dan merampas harta mereka, mereka meminta buatkan tembok supaya jangan benarkan Ya'jud Ma'jud tersebut kembali. Zulkarnain amat kehairanan dan ingin tahu akan kekuatan yang diberitahu penduduk teraniaya tersebut.

Zulkarnain kemudian menyelinap masuk berseorangan untuk menyiasat ke tempat Ya'jud Ma'jud. Kelihatan ada yang bertubuh besar tegap sasa dengan mudah melambung batu besar dan ada yang telinga amat besar sehingga boleh menjadi permaidani. Ada pula yang misai labuh sehingga ke lantai dan berbagai-bagai rupa pelik lagi. (himpunan riwayat sahih+gharib+daif)

gambaran hiasan
Zulkarnain meminta menyediakan keperluan membuat tembok. Teknologi tembok dinding yang didirikan Zulkarnain bermula dari dasar lautan sehingga ke puncak gunung. Batu tembaga dicairkan dileburkan kemudian didindingkan. Setelah dinding tersebut siap, Ya'jud Ma'jud seperti rutin biasa mereka, mereka ingin keluar menunjuk kuasa. Mereka tersedar bahawa mereka telah didindingi Zulkarnain kemudian cuba menggerudi keluar agar dapat menembusi dunia luar. 

Sabda Nabi saw, "celakalah umat manusia kerana ada satu kejahatan mendekati mereka. Sunnatullah ketetapan Allah, setiap hari makhluk ini menggali sehingga menembusi lubang kecil tetapi ditutup semula oleh Allah sehingga Allah membenarkan mereka keluar di hari KIAMAT DUNIA, bala Allah akan turun membinasakan termasuk orang soleh kerana maksiat dibiar berleluasa."

 

No comments:

Post a Comment