Nota Cinta

Tuesday, June 28, 2011

2x solat fardhu jemaah

Sahih Al-Muwattaq Abi Idris Al-Khawlani, pemuda di Damsyik yang giginya cantik menjadi tumpuan rujukan perselisihan pendapat itu ialah Muaz b Jabbal. Dari Muaz b Jabbal ra Hadis Qudsi. Siapa yang mencintai sesama muslim kerana Allah wajib disayangi Allah. Sabda Nabi saw lagi, dia akan mendapat teduhan di padang mahsyar sehingga dicemburu para Nabi, Syuhada dan Solehin.
Sahih Muslim Abi Hurairah ra, sesiapa yang disukai Allah akan disukai penduduk langit dan sesiapa yang dibenci Allah akan dibenci penduduk langit.

28-6-11 BM jilid 2 Hasan lagi Sahih AtTirmizi Solatlah fardu berjemaah walaupun telah solat fardu dari hanya duduk saja melihat kerana ia dikira sunat selepas itu.

Pendapat Imam Syafie dan Imam Malek, tidak dibenarkan jemaah lebih dari 1 dalam 1 masjid. Pendapat Ahmad Hambali, dibenarkan.

Hasan Sahih AtTirmizi Berjemaah Isyak Subuh sama seperti solat seharian. Subuh berjemaah dalam peliharaan Allah. Sahih Muslim meninggalkan solat fardu Subuh dan Isyak akan disembamkan Allah di neraka jahanam. HR AtTirmizi Gelap malam jalan kaki ke masjid akan dikurniakan cahaya sempurna di akhirat. 

No comments:

Post a Comment