Nota Cinta

Monday, January 20, 2020

Al-Maarij 70:19

Muqaddimah, Hadis Hasan Imam Ahmad, dari Abi Burdah dari Abi Musa@Abdullah b Qais ra sabda Nabi saw. Segerakan kebumikan jenazah, jangan ada asap kemenyan, jangan ada keranda atau halangan jenazah dengan tanah, jangan ada binaan atas kubur dan jangan ada yang meratap tangis.

Sahih Muslim dari Abi Hurairah ra sabda Nabi saw. Segala amalan tidak deiterima apabila Matahari terbit dari Barat, Keluarnya Dajal dan Keluarnya makhluk Dabbhatul Ardhi. 

Sahih Ibnu Majah, Abi Hurairah ra sabda Nabi saw. Ketawa terlalu banyak akan menyebabkan hati mati. Bercakap banyak tanpa zikir akan menyebabkan hati menjadi keras. 

Tafsir Nurul Ihsan jilid 4, ms 221 surah Al-Maa'rij ayat 70:19-30 syarah Ustaz Shamsuri

gambar hiasan - tidak bayar zakat
70:19 Manusia diciptakan gelisah
70:20 Apabila diuji kesusahan
70:21 Tetapi manusia bila senang menjadi kedekut
70:22 Kecuali mereka yang solat 
70:23 iaitu yang menjaga solat ( Sahih Bukhari sabda Nabi saw, Mala'ikat saling tukar shif di waktu solat Asar dan Subuh untuk melaporkan kepada Allah sebagai formaliti ) 
70:24 dan membayar zakat ( Sahih An'Nasai- Ab.Mas'Ud sabda Nabi saw, ular Sujjaq Al-Aqra membelit leher mereka yang tidak bayar zakat semasa hidup di dunia )
70:25 zakat untuk golongan miskin 
70:26 dan percaya hari pembalasan
70:27 dan takut pada azab Allah
70:28 kerana azab Allah tiada siapa boleh melepasinya
70:29 dan mereka yang memelihara kehormatan diri dari berzina
70:30 kecuali jalan halal

1 comment:

  1. As reported by Stanford Medical, It is really the SINGLE reason women in this country get to live 10 years more and weigh on average 42 pounds lighter than we do.

    (Just so you know, it has totally NOTHING to do with genetics or some secret diet and really, EVERYTHING to around "how" they are eating.)

    BTW, I said "HOW", not "what"...

    TAP this link to determine if this brief questionnaire can help you decipher your true weight loss possibilities

    ReplyDelete