Nota Cinta

Monday, January 7, 2008

MUSLIM Pantang Larang

Pengajian kuliah kitab bahrulmazi jilid 16 bab Zuhud tahun 2008

07-01-08 Sahih Muslim dari Ibnu Omar ra sabda Nabi saw. Lelaki diharamkan memakai sutera.

Sahih Muslim dari Umi Salamah ra sabda Nabi saw. Diharamkan minum dari bekas perak atau emas kerana perutnya akan panas menggelegak di neraka.

Hasan lagi Sahih AtTirmizi dari Sufian bin Abdillah AsSaqafi ra sabda Nabi saw. Dalam apa jua keadaan termasuk kecemasan, ugutan dan darurat maka sebut dengan istiqamah tuhanku Allah dan tiada tuhan selainNya. Setiap pagi, seluruh makhluk dalam tubuh manusia merayu kepada lidah supaya tidak bercakap sesuatu yang dimurkai Allah kerana disebabkan lidah kesemua mereka akan menanggung azab neraka.

Riwayat AtTirmizi sabda Nabi saw. Seorang itu tidak dianggap beriman sehingga hatinya tiada dendam, riak, dengki, sakit hati, lidah bercakap fitnah, memperlekehkan, merendahkan dan menghina orang lain. Tiada syurga sakiti hati jiran.

Riwayat AtTirmizi. Dari Muaz bin Jabbal ra sabda Nabi saw, sembahlah Allah seolah-olah kamu nampak Allah dan jaga lidah kerana lidah boleh merosakkan segalanya. Dari Safuan bin Salil ra sabda NabiSAW, diam dan berperangai baik merupakan kebajikan pahala besar.  Dari Abu Hurairah ra sabda Nabi saw, diam atau berkatalah hanya perkara baik sekiranya percaya Allah. Dari Al-Barra’ bin Aziq ra sabda Nabi saw, berilah makan kepada orang susah dan miskin.

04-02-08 Sahih Muttafakun Alai , Sahih Bukhari dan Sahih Muslim dari Ibni Abbas r.a. Sabda Nabi saw jangan masuk ke kawasan wabak penyakit dan sekiranya telah dijangkiti jangan keluar ke kawasan lain.

Riwayat  AtTirmizi dari Ibni Omar ra sabda Nabi saw jangan banyak bercakap selain perkara mengingati Allah atau zikrullah kerana ia akan mengakibatkan hati semakin keras, jauh dari Allah dan bertambah degil.

Riwayat AtTirmizi dari Umu Habibah ra sabda Nabi saw diam itu mulia dalam Islam dan lebih baik dari banyak bercakap kerana akan membawa kemudaratan pada orang lain.

07-04-08 Sahih Muslim dari Anaz bin Malek ra. Nabi saw menggunakan mukjizatnya sehingga keluar makanan dari celahan jari baginda bertujuan menjamu tetamu yang ramai.

Sahih Muslim dari Amir bin Saad Abi Waqas ra. sabda Nabi saw. Sesiapa yang makan 7 biji kurma ajwah setiap pagi, Allah menjaminnya selamat dari sebarang racun.

Riwayat AtTirmizi, Sahih Muslim dan Sahih Bukhari sabda Nabi saw kepada Abu Dardak ra. Jangan melampau ibadah sunat sehingga memudaratkan diri seperti sakit berlapar, kurang tidur ,meninggalkan ibadah wajib dan mengabaikan tanggungjawab kekeluargaan serta hak dunia.

Sahih Bukhari sabda Nabi saw kepada Abdullah bin Amru Al-Az. Jangan melampau ibadah sunat seperti solat sepanjang malam dan tidak berbuka puasa sedangkan Islam hanya menyuruh bangun sekejap waktu malam untuk solat sunat dan berbuka puasa.

05-05-08 Sahih Bukhari dari Al-Makrur ra sabda Nabi saw menegur Abu Zar Al-Ghifari ra, jangan merendahkan atau menghina saudara sesama Islam kerana akan dihina lebih teruk oleh Allah.

Sahih Bukhari dari Ibni Abbas ra sabda Nabi saw. Kufur nikmat seperti tidak bersyukur dengan takdir Allah atau isteri membantah suami atau tidak pandai berterima kasih dengan suami akan menjadi penghuni neraka.

Riwayat AtTirmizi dari Aisyah radiallahu anha kepada Muawiyah radiallahu anhu selaku Khalifah negeri Syam. Perkataan “salam” bermaksud “ucapan selamat sunnah Muhammad saw.”

No comments:

Post a Comment